Tourism Supply Chain Management BRL304
Kurset gir et innblikk i hvordan virksomheter og organisasjoner innen turisme samhandler og samarbeider innenfor forsynings- og distribusjonskjeder innenfor nasjonale og internasjonal reiselivsmarkeder for å kunne nå sine mål.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
BRL304
1
10
Høst
1
Høst
Engelsk, Norsk
Etter fullført kurs skal studenten ha tilegnet seg bred kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen følgende områder:
Kunnskap:
Opparbeide seg kunnskap om hvilke funksjoner som ivaretas i reiselivsnæringens forsyningskjeder (Tourism Supply Chains), oversikt over måter disse er organisert på og hvilke typer aktører og interesser om er involvert på ulike nivåer. I betegnelsen forsyningskjeder inkluderer vi dette kurset også distribusjonskanaler innenfor internasjonal turisme.
Oversikt over relevante begreper og teoretiske perspektiver som kan gi noen rammeverk som kan bidra en mer overordnet forståelse av rollene og interaksjonene til de enkelte aktørene og hvordan de både kan konkurrere og samarbeide. Noen av disse teoriområdene er: Business-to-business marketing, relasjonsutvikling, strategiske allianser, transaksjonskostnadsteori, information economics (inkludert web basert) og styring av distribusjonskjeder.
Oversikt over mellomleddenes roller i distribusjonskjedene, inkludert online reisebyråer og turoperatører og hvilke utfordringer disse representerer for bedrifter, for eksempel hoteller, destinasjoner og flyselskap, samt oversikt over ulike konflikter, maktfordeling og institusjonelle rammeverk som kan forklare aktuelle kritiske aspekter ved forsyningskjedene.
Innsikt i hvordan samarbeid mellom underleverandører og større reiselivsbedrifter, slik som flyselskap, hotellkjeder og eventselskaper, kan foregå.
Innsikt i hvordan forsynings/distribusjonskjeder kan ha en positiv eller negativ innvirkning på lokale næringsaktører i destinasjoner og bidra til bærekraftig utvikling.
Innsikt i hvilke utfordringer usikkerhet og endringer i markedssituasjonen og omverden vil spesielt bli tatt opp.
Ferdigheter:
Ha evnen til å analysere hvordan konkrete forhold relatert til reiselivets forsyningskjeder innvirker på dag-til-dag handlinger og utvikling på lang tid for enkeltstående virksomheter og konstellasjon av virksomheter, for eksempel hotellkjeder og turoperatørallianser, innen turisme industrien.
Ferdighet til og gå inn i en samarbeidsfunksjon mellom reiselivsbedrifter.
Ha grunnlag for å analysere på fordelingskjede relaterte spørsmål innenfor og utenfor den internasjonale turisme industrien.
Generell kompetanse:
Ha grunnleggende kompetanse til foreta en kritisk vurdering av hvordan en forsyningskjede fungerer sett ut fra den enkelte bedrift, bedriftskonstellasjon eller andre kjedeaktører og hvordan en best mulig kan tilpasse seg den aktuelle situasjonen. i internasjonal turisme. Spesielt gjelder dette tilpasninger til usikkerhet og endringer i forretningsmessige omgivelser.
Ha kompetanse på hvordan en skal vurdere forsyningskjeder i et videre nærings- og samfunnsperspektiv.
Kompetanse på hvordan en leder opptrer i forsyningskjeder for best mulig å oppnå egne mål og målene til andre tilhørende aktører på lang sikt.
BRH100 Serviceledelse, BRH210 Markedsføring
BHO130 Serviceledelse og serviceorganisering, BHO270 Markedsføringsledelse
Hjemmeeksamen, skriftlig skoleeksamen og muntlig presentasjon med kort skriftlig arbeid
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Skriftlig skoleeksamen | 2/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | |
Muntlig presentasjon med kort skriftlig arbeid | 0/5 | Bestått/ Ikke bestått |
• Forhåndsgodkjenning av tema/case med kort beskrivelse for hjemmeeksamen i gruppe på minst 250 ord.
Selve hjemmeeksamen på gruppe, maks 3 personer. Kan også skrives individuelt.