Helse, sykdom og sykepleie del 2 (BSD261)
Emnet fokuserer på sykepleie til mennesker erfaringer og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom i ulike livsfaser og sårbare livssituasjoner, med vekt på å fremme både fysisk, psykisk, sosial og åndelig helse. Det legges vekt på omsorg, pleie og behandling for å ivareta pasienter og pårørende på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte.
Emnet inneholder teoretisk kunnskaper innen ulike temaer: sykepleie, etikk, lovverk, og sykdomslære. Kunnskap i disse temaene, gir forståelse og kompetanse til å observere, vurdere, iverksette og evaluere effekt av sykepleie og behandling.
Videre vektlegges studentens danningsprosess mot en omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleieidentitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BSD261
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
SYKEPLEIEPROFESJONEN, ETIKK OG RELASJON
- Etikk, og sykepleie- og omsorgsteori
- Å være pasient
- Personsentrert sykepleie
- Åndelige og eksistensielle erfaringer og behov
- Livsfenomener og begrepene håp og mening
SYKDOMSLÆRE OG FARMAKOLOGI INNENFOR OMRÅDENE
- Blodsykdommer
- Immunologiske og revmatiske sykdommer
- Nevrologiske sykdommer
- Endokrine sykdommer
- Skader/sykdommer i bevegelsesapparatet
- Sykdommer i øye, øre, nese- og hals
- Gynekologi
- Obstetrikk
- Sykdommer i mammae
- Pediatri
- Geriatri
SYKEPLEIE TIL PASIENTER SOM ERFARER HELSESVIKT, SYKDOM, SKADER OG KRONISKE LIDELSER
- Sykepleie til pasienter med sykdommer i bevegelsesapparatet
- Sykepleie til pasienter med revmatiske lidelser
- Sykepleie til pasienter med nevrologiske lidelser
- Sykepleie til pasienter ved diabetes mellitus
- Sykepleie til pasienter med kreft
- Sykepleie ved seksuelle helse
- Sykepleie til pasienter med gynekologiske lidelser og obstetrikk
- Sykepleie til den akutt, kritisk syke eldre pasienten
- Sykepleie ved akutt delirium
- Sykepleie til barn og unge
- Sykepleie ved omsorgssvikt, vold og overgrep
- Sykepleie og omsorg i livets sluttfase
PÅRØRENDE
- Pårørendes erfaringer og behov
- Samhandling og kommunikasjon med pårørende
- Pårørendes rettigheter
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
-
Har bred kunnskap om sentrale teorier, verdier og etikk i sykepleie
-
Har bred kunnskap om livsfenomener og begreper som håp og mening
-
Har bred kunnskap om personsentrert sykepleie
-
Har bred kunnskap om å møte pasienter og pårørendes åndelige og eksistensielle behov og erfaringer
-
Har bred kunnskap for ansvaret i å etablere en omsorgsfull relasjon
-
Har bred kunnskap om årsaker, symptomer, sykdomsforløp og behandling knyttet til sentrale sykdommer
-
Har kunnskap om farmakologisk behandling av sentrale sykdommer
-
Har bred kunnskap om hvordan pasienters grunnleggende behov kan være truet i forbindelse med sykdom, lidelse og behandling
-
Har bred kunnskap om pasienter og pårørendes behov for helhetlig sykepleie, utfra ulike livsfaser og livssituasjoner
-
Har kunnskap om barn og unges juridiske rettigheter
-
Har kunnskap om pårørendes rettigheter og deres betydning for kvalitet og pasientsikkerhet
-
Har kunnskap om relevant lovverk og etikk som regulerer sykepleie og helsetjenesten
-
Har bred kunnskap om palliasjon og sykepleie ved livets slutt
Ferdigheter
Kandidaten:
-
Kan anvende kunnskap fra sykepleie, sykdomslære og farmakologi i sine faglige vurderinger av pasientens symptomer/tegn på forverring eller forbedring av sin sykdomstilstand
-
Kan observere, vurdere og begrunne pasientens behov for sykepleie og iverksette sykepleietiltak
-
Kan anvende teoretisk og etisk kunnskap i sine sykepleiefaglige vurderinger
-
Kan planlegge og utøve sykepleie til mennesker i palliativ fase og legge til rette for en verdig død
-
Kan planlegge og utøve sykepleie på en omsorgsfull, etisk og faglig forsvarlig måte
-
Kan gjennomføre samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
Kan møte og vise forståelse for mennesker i ulike livsfaser og sårbare livssituasjoner, med vekt på å fremme både fysisk, psykisk, sosial og åndelig helse
-
Kan etablere en tillitsfull relasjon med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
-
Kan planlegge, gjennomføre og evaluere helhetlig sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter
-
Kan ivareta pasientens og pårørendes reaksjoner, erfaringer og behov ved sykdom, lidelse og behandling på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
-
Kan reflektere over sykepleiefaglige, etiske og juridiske problemstillinger
-
Kan reflektere over egen personlig, etisk og faglig utvikling
-
Kan reflektere over konsekvenser av vold, overgrep og omsorgssvikt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen: Sykepleie og sykdomslære | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Det er stilt krav til progresjon i studiet. Emnet må være bestått for å gå videre til 3.år
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Konsekvenser ved fravær i obligatoriske undervisningsaktiviteter. Av faglige hensyn må obligatoriske undervisningsaktiviteter også innfris ved gyldig fravær.
Vedrørende vilkår 1, 2 og 3:
Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3).
Ved fravær i gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3) gis det ett alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.
Dersom det er gyldig fravær ved alternativt tilbud, kan student sende skriftlig søknad innen 5 dager etter tildelt alternativt tilbud for å få tilgang til ett ytterligere tilbud
Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet.
Ikke gjennomført gruppearbeid (1), forberedelse til simulering (2) og gjennomføring av simulering(3) fratar studenten adgang til eksamen i BSD261.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid Anita JaastadStudieprogramleder:
Torunn StrømmeEmneansvarlig:
Elisabeth Jonassen HarbinArbeidsformer
Studentaktive arbeidsformer, digitale læringsverktøy, gruppearbeid, studiespørsmål, ferdighetstrening/simulering, selvstudium og forelesing
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Helse, sykdom og sykepleie del 2 (BSY261_1) | 15 |