Sosiologisk teori: Nyere perspektiver (BSS150)
Emnet gir en fordypning i nyere sosiologisk teori. Emnet handler særlig om forskjellige sosiologiske forsøk på å overkomme spenningen mellom mikro og makro, aktør og struktur. Sosiologiens nyere teoretikere, grovt regnet fra etter andre verdenskrig, er opptatt av hva som kjennetegner samfunnet etter industrialiseringen. Sentrale dimensjoner som skiller sosiologiske teorier fra hverandre er: mikro - makro; aktør - struktur; konsensus - konflikt; modernitet - sen/post-modernitet. Emnet forfølger alle disse, og stiller spørsmål som: Hva er individets plass i samtiden? Hva skaper endring? Hvilke sosiale konflikter er fremtredende? I tillegg behandler vi tema som hvordan sosiologisk teori kan videreutvikles, i møte med praktisk empirisk forskning. Emnet gir en innføring i sosiologisk tenkning omkring disse spørsmålene. Målet er å gjøre studentene i stand til å drøfte teorier opp mot hverandre og utvikle evne til kritisk drøfting av sosiologisk litteratur.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
BSS150
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne forventes studentene å ha ervervet kunnskap om
- sentrale trekk ved nyere sosiologiske teorier,
- sosiologiens ulike teoretiske forsøk på å skape integrasjon og sammenheng mellom mikro og makro, aktør og struktur,
- hvordan nyere sosiologiske teorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende forholdet mellom individet og det moderne eller det senmoderne samfunn,
- likheter og forskjeller, styrker og svakheter ved nyere samfunnsbeskrivelser,
- ulike sosiologiske teoriers empiriske forklaringskraft,
- ulike teoriers nivå og hvordan de forholder seg til empirisk forskning, samt
- hvordan ulike sosiologiske teorier drøfter spørsmål som konsensus/konflikt, stabilitet/endring.
Ferdigheter
Etter endt emne skal studenten kunne
- bruke sosiologiske begreper, modeller og teorier til å analysere aktuelle samfunnsforhold,
- sette sosiologisk teori inn i en overordnet og helhetlig forståelse av samfunnet vi lever i,
- gjøre rede for sosiologisk teori som tematiserer handling og samhandling, rolle og identitet, modernitet, sen-/postmodernitet, globalisering, ulikhet, konflikt,
- nyttiggjøre seg av sosiologisk teori i møte med konkrete empiriske spørsmål, og forstå hvordan de kan anvendes.
Generell kompetanse
Studenten skal ha utviklet
- sosiologisk fagidentitet,
- respekt og forståelse for vitenskapelig tenkemåte,
- analytisk evne til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom individ og samfunn,
- kunnskap om perspektiver, teorier og begreper som er viktige for å forstå sammenhengen mellom både moderne og sen-/postmoderne samfunn og mellom disse typer samfunn og individet,
- kunnskap om hvordan ulike sosiologiske teorier forholder seg til sosiale skiller etter kjønn, etnisitet og sosial klasse,
- forståelse for hvordan teori kan videreutvikles, og for hvordan ulike teorier forholder seg til empiri.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.