Dataassistert konstruksjon (DAK) (BYG100)
Emnet introduserer 2D og 3D dataassistert konstruksjon (DAK) tegning for byggebransjen og planleggingsfag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BYG100
Versjon
1
Vekting (Sp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- Kjenner prinsipper og standarder for tekniske tegninger i byggebransjen.
- Være kjent med grensesnitt og funksjoner i DAK programmene.
- Kunne lage rutiner som håndterer lesing og skriving av data til fil, plotting av data, både i 2D og 3D.
- Behersker grunnleggende bruk av tegneprogrammene
- Kunne prosjektere en enkel bygning ved hjelp av dataverktøy og presentere profesjonelle, tydelige og tiltalende tegninger.
- Kunne planlegge og presentere en prosjektoppgave i samarbeid med andre studenter, både skriftlig og grafisk.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappevurderingen består av en prosjektoppgave i gruppe som teller 40 %, og en individuell prosjektoppgave som teller 60 %. Mappen vurderes samlet og gis en felles karakter. Det gis ikke karakter før alle arbeidene/oppgavene er innlevert og mappen som helhet sensureres.Det er ingen kontinuasjonsmuligheter for mappen. Studenter som ønsker å forbedre karakteren kan gjennomføre mappevurderingen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Fabio Alberto Hernandez PalacioFaglærer:
Ilya PugachenkoEmneansvarlig:
Sudath Chaminda Siriwardane Siriwardane ArachchilageFaglærer:
Andreas SkaareInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Ingeniørfaglig innføring - Bygg (ING110_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.