Stedsforståelse og Byteori (BYG105)
Kurset gir en introduksjon til både historiske og nåtidens urbane teorier, i forhold til planlegging og utforming. I tillegg innføres stedsanalyse som verktøy for å forstå, beskrive og vurdere eksisterende bysituasjoner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BYG105
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kurset gir en introduksjon til både historiske og nåtidens urbane teorier, i forhold til planlegging og utforming. I tillegg gir kurset en introduksjon til verktøy for å forstå og vurdere eksisterende bysituasjoner. Kurset befatter seg meg byplan- og arkitekturhistorie, byplanteori; og det gis en innføring i romforståelse og stedsanalyse.
Tema som blir behandlet er form og formspråk, sted og stedsforming, by- og gatemønster, plasser og byrom, samt en introduksjon til relevante teorier som er knyttet til formgivning av byer og byrom. Hensikten er å oppnå et kunnskapsnivå som tillater å utføre faglige analyser og evalueringer av urbane omgivelser i lys av relevant teori, og knytte egen utformingsarbeid opp mot eksisterende byteorier.
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs skal studentene ha
- Grunnleggende kunnskap om byplanleggings-, urban design- og arkitekturteori og -historie
- Forståelse for urbane omgivelser som både fysisk, funksjonell, semantisk og estetisk realitet
- Forståelse for steders kvaliteter
- Grunnleggende innsikt i byutviklingsteorier og deres anvendelse, samt relevante tekster
- Innsikt i grunnleggende brukerbehov
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne
- Utføre enkle romlige analyser og stedsanalyser
- Beskrive og tolke bysituasjoner ved hjelp av tematiske analyser
- Bruke Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign
Studentene skal også ha opparbeidet generell kompetanse i
- Grafisk og muntlig representasjon og analyse av eksisterende urbane omgivelser
- Å kunne uttrykke egne ideer grafisk (frihåndstegninger, skisser, fotomontager, diagrammer, osv.)
- Å forstå og diskutere faglitteratur
- Faglig formidling av teoretiske og konseptuelle valg for egne prosjekter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 2/5 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Prosjekt | 3/5 | Bokstavkarakterer |
Deltakelse i øvelsene og litteraturseminarer må være godkjent for å få levere prosjekt og delta i skriftlig eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Daniela Müller-EieFaglærer:
Jon BjellandAnsvarlig laboratorieøvelser:
Guzman Cruz RodriguezAnsvarlig laboratorieøvelser:
Andreas SkaareInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Kunnskapsformidlingen i faget skjer gjennom en forelesningsrekke og litteraturseminarer. I tillegg finnes det selvstendige gruppeøvelser og individuelt prosjektarbeid som innebærer veiledning og fremvisninger.
Veiledningen foregår i undervisningstid og deltakelsen er obligatorisk. For gruppearbeid gjelder at alle gruppemedlemmer må være tilstede og bidrag til gruppearbeid skal dokumenteres. Deltakelse i øvelsene og litteraturseminarer må være godkjent for å få levere prosjekt og delta i skriftlig eksamen.
Det inngår også et kurs i bruk av Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Arkitekturforståelse (BIB360_1) | 5 |
Arkitektur og sted (BIB430_1) | 5 |
Arkitektur og sted (BIB110_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.