Algoritmeteori (DAT600)
Kuset gir et videregående studie av algoritmeteori og kompleksitetsteori, som inkluderer følgende emner: Graf og graf algoritmer, greedy algoritmer, dynamisk algoritmer, lineær programmering, og NP- analyse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Fakta
Emnekode
DAT600
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Timeplan
Innhold
Emnet vil gi en videregående studie av algoritmeteori og kompleksitetsteori. Det inneholder sortere og ordre statistikk, datastrukturer, videregående programdesign og analyse, videregående datastrukturer, graf og graf algoritmer, algoritmer for multitråd programmering og NP- analyse.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:
- Kunne forstå hva algoritmer og datastrukturer generelt betyr, når man lager store og komplekse dataprogrammer
- Kunne lage effektive algoritmer, med hensyn til tidsbruk og andre ressurser som minne
- Kunne bruke forskjellige typer algoritmer
- Kunne velge optimale algoritmer for bestemt type programmeringsoppgaver
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
DAT200 Algoritmer og datastrukturer
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske øvinger
4 obligatoriske innleveringsoppgaver.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Reggie DavidrajuhInstituttleder:
Tom RyenArbeidsformer
4 timer forelesninger og 2 timer øvinger.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Algoritmeteori (MID290_1) | 10 |
Åpent for
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.