Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100)

Dette kurset gir en grundig innføring i kritisk tenkning som både teoretisk rammeverk og praktisk verktøy i utdanning. Gjennom en kombinasjon av både digitale videoforelesninger og selvstudium får studentene innsikt i kritisk tenkningens historiske utvikling og lærer å anvende dette perspektivet i egen undervisningspraksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

HUM100

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK)

Innhold

Dette hel-digitale kurset gir en dyptgående innføring i kritisk tenkning som både teoretisk konsept og praktisk verktøy i utdanningen. Gjennom en kombinasjon av videoforelesninger og selvstudium vil studentene utvikle en forståelse for kritisk tenkningens utvikling og betydning i historie og i pedagogiske sammenhenger. Kurset fokuserer på å gi studentene et bredt teoretisk fundament samt metodiske ferdigheter som de kan bruke for å analysere og tolke læreplaner med et kritisk perspektiv.

Studentene vil få innsikt i kritisk tenkningens rolle som et teoretisk begrep og lære hvordan de kan anvende det som en metodologisk tilnærming i undervisningen. Gjennom praktiske eksempler og refleksjonsoppgaver får de også muligheten til å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og å identifisere hvordan de kan bruke ulike metoder til å styrke kritisk refleksjon og tenkning i klasserommet.

Kurset legger stor vekt på selvstendig læring og kritisk lesning av fag- og forskningslitteratur, slik at studentene står bedre rustet til å videreutvikle sin egen kompetanse og tilpasse seg nye innsikter i feltet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i utviklingen av kritisk tenkning som begrep og fenomen gjennom historien,
  • ha dyp forståelse av kritisk tenkning både som et teoretisk begrep og som en metodologisk tilnærming i utdanningsfeltet, og
  • ha bred kunnskap om arbeidsmetoder og teknikker knyttet til kritisk tenkning.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne analysere og tolke læreplaner gjennom en kritisk tenkningsramme,
  • kunne reflektere kritisk og selvstendig over egen undervisningspraksis og valg relatert til kritisk tenkning, og
  • kunne anvende varierte og relevante metoder for å fremme kritisk tenkning i undervisningssammenhenger.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne navigere i faglitteratur, forholde seg kritisk til ulike perspektiver og anvende dette i egen faglige utvikling, og
  • kunne aktivt videreutvikle egen kompetanse gjennom oppdatert orientering i fag- og forskningslitteratur.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeoppgave 1/1 1 Semestre Bestått/ Ikke bestått

Oppgaven skal være en besvarelse på 1000 ord (+/- 10 % eks. tabell, litteraturliste og fotnoter).Eksamensoppgaven publiseres på Canvas i løpet av semesteret og vil være en tekst det jobbes med fram til innleveringsdato. Innlevering vil skje via Inspera til fastsatt dato som som publiseres i Studentweb.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Alexandre Dessingué

Studiekoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Arbeidsformer

Digitale videoforelesninger og selvstudium

Mer informasjon og påmelding til emnet:

send e-post til mikroemne.iks@uis.no

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133_1) 2.5

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto