Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100)
Dette kurset gir en grundig innføring i kritisk tenkning som både teoretisk rammeverk og praktisk verktøy i utdanning. Gjennom en kombinasjon av både digitale videoforelesninger og selvstudium får studentene innsikt i kritisk tenkningens historiske utvikling og lærer å anvende dette perspektivet i egen undervisningspraksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
HUM100
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Dette hel-digitale kurset gir en dyptgående innføring i kritisk tenkning som både teoretisk konsept og praktisk verktøy i utdanningen. Gjennom en kombinasjon av videoforelesninger og selvstudium vil studentene utvikle en forståelse for kritisk tenkningens utvikling og betydning i historie og i pedagogiske sammenhenger. Kurset fokuserer på å gi studentene et bredt teoretisk fundament samt metodiske ferdigheter som de kan bruke for å analysere og tolke læreplaner med et kritisk perspektiv.
Studentene vil få innsikt i kritisk tenkningens rolle som et teoretisk begrep og lære hvordan de kan anvende det som en metodologisk tilnærming i undervisningen. Gjennom praktiske eksempler og refleksjonsoppgaver får de også muligheten til å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og å identifisere hvordan de kan bruke ulike metoder til å styrke kritisk refleksjon og tenkning i klasserommet.
Kurset legger stor vekt på selvstendig læring og kritisk lesning av fag- og forskningslitteratur, slik at studentene står bedre rustet til å videreutvikle sin egen kompetanse og tilpasse seg nye innsikter i feltet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha innsikt i utviklingen av kritisk tenkning som begrep og fenomen gjennom historien,
- ha dyp forståelse av kritisk tenkning både som et teoretisk begrep og som en metodologisk tilnærming i utdanningsfeltet, og
- ha bred kunnskap om arbeidsmetoder og teknikker knyttet til kritisk tenkning.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne analysere og tolke læreplaner gjennom en kritisk tenkningsramme,
- kunne reflektere kritisk og selvstendig over egen undervisningspraksis og valg relatert til kritisk tenkning, og
- kunne anvende varierte og relevante metoder for å fremme kritisk tenkning i undervisningssammenhenger.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne navigere i faglitteratur, forholde seg kritisk til ulike perspektiver og anvende dette i egen faglige utvikling, og
- kunne aktivt videreutvikle egen kompetanse gjennom oppdatert orientering i fag- og forskningslitteratur.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bestått/ Ikke bestått |
Oppgaven skal være en besvarelse på 1000 ord (+/- 10 % eks. tabell, litteraturliste og fotnoter).Eksamensoppgaven publiseres på Canvas i løpet av semesteret og vil være en tekst det jobbes med fram til innleveringsdato. Innlevering vil skje via Inspera til fastsatt dato som som publiseres i Studentweb.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Alexandre DessinguéStudiekoordinator:
Kristin Henanger HaugenArbeidsformer
Digitale videoforelesninger og selvstudium
Mer informasjon og påmelding til emnet:
send e-post til mikroemne.iks@uis.no
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133_1) | 2.5 |