Nærfriluftsliv og idrettsaktiviteter (IDR234)
Undervisningen i emnet består av teoretiske og praktiske timer. Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet er sentralt. Praktisk undervisning flyttes ut i naturen, «grønne områder» idrettsplasser og lekeplasser benyttes. Studentene skal lære å lede ulike grupper i aktiviteter og opphold i nærmiljøet, der sporløs ferdsel og bærekraft er sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
IDR234
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet
Etiske problemstillinger knyttet til for eksempel: idrettens barnerettigheter, likestilling, mangfold, funksjonsnedsettelse, fair play, sporløs ferdsel og bærekraft.
Idrett og friluftsliv som arena for danning og folkehelse
Uteskole og naturferdsel
Praksis
Egenferd: Planlegging, gjennomføring og evaluering av tur med overnatting i nærmiljøet, 3-4 dager
Kanotur med overnatting, 3 dager
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
-
Ha kunnskap om idrettens og friluftslivets verdigrunnlag og betydning i samfunnet
-
Ha innsikt i etiske problemstillinger i idrett og nærfriluftsliv.
-
Ha kunnskap om friluftsliv og naturferdsel i læreplanen
-
Ha kunnskap om planlegging og vurdering av turer og uteaktiviteter i nærmiljøet.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
-
Organisere og lede idrett og friluftslivsaktiviteter i nærmiljøet
-
Gjennomføre en kanotur med overnatting.
-
Planlegge, gjennomføre og vurdere egenferd med overnatting.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
-
Samarbeide om å organisere og lede ulike friluftsliv- og idrettsaktiviteter i nærmiljøet.
-
Drøfte tiltak for å fremme barn og unges deltakelse i idrett og friluftsliv.
-
Reflektere over i hvilken grad idrett og friluftsliv er bærekraftig.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80% tilstedeværelse og deltakelse i undervisning, ekskursjoner og praksis innenfor hver enkelt tematikk.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Øyvind Johannes Holtlien SalvesenFaglærer:
Nina Sømme KvarsteinFaglærer:
Øyvind Johannes Holtlien SalvesenStudieprogramleder:
Andreas ÅvitslandStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Forelesninger, praktiske timer i nærmiljøet, gruppearbeid, ekskursjoner (dagsturer og overnattingsturer), selvstudium.