Teknikklæring og motorisk utvikling (IDR331)

Emnet gir studentene mulighet til å fordype seg i motorisk utvikling og læring. Faglige diskusjoner i tematikken leder til kritisk, analytisk tenkning omkring aktiviteter, lek og idrett. Emnet består av teoretiske og praktiske timer for å binde sammen praksis og teori.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

IDR331

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Ulike teoretiske perspektiver innen motorisk utvikling og motorisk læring
  • Organisering av praksis (trening) og forhold knyttet til øvingssituasjoner (tilfeldig strukturert trening, blokkstrukturert trening, spesifisitet, feedback mm.)

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal kunne:

  • Gjøre rede for både økologiske og kognitive teorier i motorisk læring.
  • Forklare forskjellige teoretiske perspektiver om sentrale emner inkludert persepsjon, koordinasjon, kobling mellom persepsjon og handling og utforsking.
  • Gi eksempel på hvordan kognitive og økologiske teorier innen motorisk utvikling og læring forklarer endringer i måten mennesker beveger seg på

Ferdigheter:

Kandidaten skal kunne:

  • Samle og analysere empiriske data for å forstå læringsprosessen og forklare den ved hjelp av en eller begge teorier om motorisk læring.
  • Observere og analysere utviklingen av grunnleggende naturlige bevegelser (f.eks. løp, hopp, hinke, kast, spark).
  • Bruke faglitteratur for å utvikle kunnskap om motorisk utvikling og læring

Generell kompetanse:

Kandidaten skal kunne:

  • Utvikle en kritisk analytisk tenkning omkring aktivitet, lek og idrett knyttet til barn og unges oppvekst.
  • Diskutere om hvordan ulik organisering av praksis innvirker på læring og prestasjon.
  • Diskutere hvordan rammebetingelser knyttet til individ, oppgave og miljø forklarer motorisk utvikling i et livslangt perspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 10 Uker Bokstavkarakterer Alle

Mappeoppgaven består av to deloppgaver med et totalt omfang på 2000 ord +-10% på hver oppgave. Ved stryk kan studenten velge mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller velge å erstatte et eller flere element med nye bearbeida elementer. Ved stryk vil studenten ikke få mulighet for videre veiledning. Den bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen. Hele mappen må leveres på nytt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Flervalgsoppaver, Refleksjonsoppgaver
  • Flervalgsoppgaver.
  • Refleksjonsoppgaver, hvor 1 oppgave med studentpresentasjon

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Eva Leibinger

Faglærer:

Eva Leibinger

Studieprogramleder:

Andreas Åvitsland

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, praktiske timer, studentpresentasjoner, observasjoner og selvstudium.

Åpent for

Idrettsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto