Strategi og ledelse (IND630)

Studenter som fullfører en master ved Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging vil sannsynligvis tre inn i mellom- og topplederstillinger i løpet av sin yrkeskarriere. Flere vil allerede som nyansatte bli involvert i virksomhetens ledelses- og strategiprosesser enten som premissleverandør, som bidragsyter til de strategiske drøftingene, eller som ansvarlig for iverksetting av strategien.

En rekke virksomheter vil oppleve endringer i konkurranseklimaet som et resultat av globaliseringsprosesser, endret politisk klima, konflikter og økt internasjonal handel. Konsekvensene av dette kan innebære endringer i tilgang på råvarer, nye kundepreferanser og etterspørsel av varer og tjenester, krav til raskere innovasjonstakt og økte kvalitets- og kompetansekrav. Kvaliteten på lederskapet har innvirkning på selskapets verdiskapningsprosesser både teknologisk og sosialt; ikke minst i kunnskapsintensive bransjer. Kunnskap om blant annet makt- og autoritetsforhold, etiske utfordringer, mangfold og ledergruppeeffektivitet er viktig for å møte utfordringene i en lederrolle.

Organisatoriske forhold og eksterne rammebetingelser er i kontinuerlig endring. Virksomhetene må utvikle hensiktsmessige strategier for å posisjonere seg i den endrete konkurransen. Utvikling, vekst, intern og ekstern tilpasning må ledes. Det må også lærings- og innovasjonsprosesser i virksomheten. Ledelse påvirker dermed både tilgang på og forvaltning av ressurser; teknologisk, kommersielt og menneskelig.

Strategisk ledelse integrerer kunnskap om forhold som påvirker konkurransesituasjonen og de strategiske alternativ som finnes med innsikt i hvordan man sikrer en vellykket gjennomføring av den valgte strategien. Ledelse inngår som en sentral ingrediens på alle nivå i disse prosessene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

IND630

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Formålet med kurset i strategi og ledelse er at studentene skal oppnå større forståelse for hvilke forhold som har betydning for om en organisasjon lykkes eller ikke. Dette forutsetter en helhetlig tilnærming. Både organisatoriske forhold, ledelse, markeds- og konkurransesituasjonen og øvrige eksterne rammebetingelser som påvirker valg av strategi inngår som tema i undervisningen.

Samlet gir emnet en god helhetlig tilnærming til de ulike disiplinene som inngår i faget strategisk ledelse. Hensikten er å integrere den teorietiske innfallsvinkelen med ulike bidrag fra ledelse, strategi, organisasjonsfag, og psykologi for å ivareta kompleksiteten i fagområdet. Tilnærmingen skal stimulere til kritisk og analytisk tenkning og evne til å utøve faget i praksis.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studenten skal ha inngående kunnskap om ledelsesteorier relevante for kunnskaps-, lærings-, og innovasjonsintensive organisasjoner
  • Studenten skal ha kunnskap om hvordan kompleksitet fordrer samarbeid, kollektiv intelligens, og psykologisk trygghet
  • Studenten skal ha inngående kjennskap til ulike strategimodeller for å evaluere eksterne og interne forhold
  • Studenten skal ha kjennskap strategisk analyse, metodikk, og analyseverktøy

Ferdigheter

  • Studenten skal evne å benytte ledelsesarbeid til å fremme målrettet samarbeid i grupper
  • Studenten skal evne å benytte ledelsesarbeid til å øke kreativitet, læring, kunnskapdeling, og handling i grupper
  • Studenten skal kunne foreta strategiske analyser
  • Studenten skal kunne iverksette strategi gjennom måling, endring og innovasjonsprosesser

Generell kompetanse

  • Studenten skal kunne fremvise samarbeidsevne
  • Studenten skal evne å kommunisere på en tydelig og lettfattelig måte
  • Studenten skal kunne reflektere kritisk om hvordan strategi og ledelse er verktøy for veivalg og handling
  • Studenten skal kunne reflektere kritisk om rollene til formål, bærekraft, og samfunnsansvar for både ledelse og strategi

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

IND105 Organisasjon og ledelse, IND200 Økonomi og marked

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen i gruppe, med muntlig presentasjon av et case 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen har en varighet på to (2) uker.Hjemmeeksamen foregår som et gruppearbeid der studentene arbeider med et case. Det leveres en skriftlig rapport og et skriftlig grunnlag for en muntlig presentasjon. Muntlig presentasjon har en varighet på ca 30 minutter.Muntlig eksamen omhandler presentasjon av caset i hjemmeeksamen, i tillegg til å besvare relevante faglige spørsmål knyttet til caset. Hjemmeeksamen kan utføres individuelt etter avtale med faglærer.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Studentene skal lage en kortfattet casebeskrivelse av arbeidet som danner grunnlag for hjemmeeksamen.

Forelesningene i faget anbefales, men er ikke obligatoriske.

Fagperson(er)

Faglærer:

Kristin Engh

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og gruppepresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategy (BØK235_1) 5

Åpent for

Alle Masterprogram ved Teknisk-naturvitenskapelig fakultet

Masterprogram i Endringsledelse ved Samfunnsvitenskapelig fakultet

Studenter ved Handelshøyskolen ved UiS

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto