Organisk spektrometri (KJE500)
Etter en innføring i spektrometriske analyse-teknikker skal studenten lære å kombinere strukturell informasjon fra NMR/UV/IR/MS-spektra for å bekrefte eller oppklare strukturen til små og mellomstore organiske molekyler.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
KJE500
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Etter en gjennomgang av prinsippene bak vanlige spektrometri-teknikker som MS, IR, NMR (H, C, DEPT, HSQC, COSY, ROSY, HMBC) og UV for små organiske molekyler vil en gå systematisk gjennom teknikkene og lære hvilken struktur-informasjon en kan finne der. En viktig del av emnet er å trene på eksempler for å anvende tilegnet spektrometri-kunnskap til å kunne hente ut struktur-informasjon, sette denne sammen og oppklare strukturen til organiske molekyler fra tilgjengelige spektra. Det vil også bli noe praktisk bruk av instituttets spektrometri-utstyr på ukjente prøver.
Målet med emnet er å utvikle praktiske evner i å oppklare strukturen til molekyler fra et sett av spektrometriske analyser. Disse evnene måles i en avsluttende eksamen hvor kandidaten må løse spektra, tolke detaljer i spektrometriske data, og i en viss grad gjøre prediksjoner.
Læringsutbytte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | 1 A4-ark med håndskrevne notater, Godkjent enkel kalkulator, Lærebok inkludert merknader etc., |
Læreboka inneholder en mengde tabeller og grafer som skal benyttes under eksamen. Siden dette er en evne-test ikke en hukommelsestest, så er det også tillatt med merknader og små notater i læreboka, og en kan i tillegg ta med et A4-ark med personlige notater.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.