Følgepraksis del 2 (LPRA30)
I dette emnet skal studentene gjøre seg skoleerfaringer gjennom observasjon og deltakelse i en lærers arbeidsdag på ungdomstrinnet eller videregående skole. Studentene skal få kunnskap om for eksempel undervisningsmetoder, elevoppgaver, læremidler, læringsmål og vurdering. De skal planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene.
Emnet består av en praksisperiode på 10 dager i vårsemesteret i andre studieår.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
LPRA30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter praksisperioden i vårsemesteret skal studentene
ha kjennskap til klasseledelse og elevers læringsmiljø
ha kunnskap om arbeid med læreplanen(e) i fag(ene) og ha innsikt i arbeidet med planverket
ha innsikt i vurdering av elevbesvarelser
Ferdighet
Etter praksisperioden i vårsemesteret skal studentene
sammen med andre kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
kunne samhandle med elever og kolleger
Generell kompetanse
Etter praksisperioden i vårsemesteret skal studentene
kunne reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
kritisk kunne vurdere egen og andres praksis
kunne bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever og kolleger
ha innsikt i egen utvikling som lærer og kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er krav om 100 prosent tilstedeværelse i praksis for å få bestått.
Praksisperioden inkluderer gjennomføring og etterarbeid på campus. Alle de obligatoriske komponentene i emnet må være godkjent.