Relasjonskompetanse, etikk og barnevernfaglige vurderinger (MBA203)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MBA203
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående relasjonskunnskap om relasjonenes betydning for barnevernsarbeid og for samarbeid med barn, foreldre og samarbeidspartnere
- avansert kunnskap om hvordan ulike perspektiver på barn og barns utvikling kan ha betydning for barn, unge og familiers mulighet for medvirkning og deltakelse.
- anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjon i utfordrende og konfliktfylte samhandlingssituasjoner.
- inngående kunnskap om tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med barn og familier i utsatte livssituasjoner.
- avansert kunnskap om tilnærminger for barnevernfaglige vurderinger.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere og reflektere kritisk over begrepet barnets beste, og anvende kunnskap på måter som fremmer gode relasjoner til det beste for barnet
- analysere og forholde seg kritisk til hva som virker inn på relasjoner vi inngår i, og hvordan en selv påvirker relasjonell samhandling
- anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kan koordinere samarbeidsrelasjoner på måter som ivaretar faglig forsvarlighet, og bidrar til et helhetlig og godt koordinerte hjelpetilbud for barn, unge og deres familier.
- analysere, kommunisere og samarbeide med barn og familier i livssituasjoner preget av kompleksitet, konflikt og kriser.
- formidle faglige vurderinger av barns omsorgssituasjon og redegjøre for faglig skjønnsutøvelse til barn og foreldre både muntlig og skriftlig.
- anvende kunnskap og analytiske ferdigheter i miljøterapeutisk tilnærming til barn og unge.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap på måter som fremmer gode samarbeidsrelasjoner til barnets beste og barns medvirkning - i møte med barn, foreldre, fosterforeldre og andre samarbeidspartnere.
- kan utøve etisk dømmekraft i barnevernsarbeid og foreta analyser av egen rolle i relasjonell samhandling.
- har avansert forståelse for sammenhengen mellom relasjonsarbeid, endringsarbeid og vurderinger i barnevernfaglig praksis.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappevurderingen består av 3 deler. To skriftlige oppgaver og en presentasjon på mappeseminar. Kriterier og format for de ulike eksamensdelene angis nærmere av emneansvarlig på Canvas.Dersom studenten ikke består eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenter med bestått praksis må ikke ta praksis på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Praksis: 2 ukers praksis.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marte Tonning OtterleiArbeidsformer
Forelesninger i plenum og refleksjon i grupper. Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og i rollespill og/eller i praktiske situasjoner.
Praksis i 2 uker inngår i emnet. Praksis vil gjennomføres i samme virksomhet som praksisen i emne 3.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.