Musikk 1 - emne 1: Musikkopplæring på 1.-7. trinn (MGL1071)
Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-7 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet og i praksisopplæringa skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem i stand til å stimulere musikalsk utvikling hos alle elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
MGL1071
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er delt inn i to hovedområder som går parallelt, utfyller hverandre og må ses i sammenheng gjennom hele studiet.
1. Musikkfagets komponenter
Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy er sentrale aktivitetsformer og deldisipliner.
2. Didaktikk
Dette hovedområdet omfatter musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-7.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformer som er knyttet til musikalsk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
- har kunnskaper om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-7
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-7
Ferdigheter:
Studenten:
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-7
- kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1.7
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet for skolefaget musikk for trinn 1-7
- kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med ulik bakgrunn og forutsetninger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Praktisk metodisk prøve og digital repetoarmappe
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk metodisk gruppeoppgave | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Digital repetoarmappe | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av didaktisk opplegg for klasse 1-7. Bestått/Ikke beståttDigital repetoarmappe med musikkmetodiske dokumenter, lenker og utvalgte arbeider fra hovedområde 1 og 2. Vurdering: Bestått / Ikke bestått.Alle eksamensdeler må være bestått for å få samlet karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1 presentasjon innen innholdsområde 1, 1 oppgave/presentasjon innenfor innholdsområde 2.
Samspill, fremføring, utprøving og refleksjon er helt sentralt for læring i musikk. Det er derfor et krav om 80 % deltakelse i undervisning.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.