Praksis 5-10., 2. år, 4. semester (15 dager) (MGL2P25)
Læreren i møte med elevmangfoldet, elevenes læring og begynner-opplæring. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskapsteori og metode og etikk er et tverrfaglig spor i dette semesteret og skal ivaretas som en innholdskomponent. Temauke om medborgerskap og det flerkulturelle samfunnet i 4. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL2P25
Versjon
1
Vekting (Sp)
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læreren i møte med elevmangfoldet og elevenes læring er hovedtema i 4. semester. Hvordan didaktikk utøves er fremdeles et gjennomgående tema.
Vitenskapsteori og etikk er et tverrfaglig spor og skal ivaretas som innholdskomponent. Temauke om demokrati og medborgerskap i 4. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- gjeldende nasjonalt og lokalt lov- og læreplanverk med hovedvekt på studentens valgfag.
- elevers læring som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- lærerrollen med vekt på valgfaget og om kontaktlærerrollen
- kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere et godt læringsmiljø
Ferdigheter
Kandidaten kan
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, lærere på praksisskolen
- bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
- ta ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
- anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge og vurdere undervisning med vekt på tilpasset undervisning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over egen lærerrolle og eget lærerarbeid i lys av læringsutbytteformuleringene som er formulert for perioden og i lys av tilbakemeldinger fra medstudenter, praksislærere og faglærere
- kan med grunnlag i teori og forskning, kritisk diskutere egen og andres praksis
- har utviklet kommunikasjons- og relasjons-kompetanse
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Villkår for å gå opp til eksamen:
Studenten skal øve på og prøves i å ha ansvar for en individuelt planlagt og gjennomført undervisningsøkt.
Arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.
Fagperson(er)
Faglærer:
Mona ØsterhusFaglærer:
Karen Elizabeth Gilje WoieFaglærer:
Ivar BjørnsenEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.