Praksis 5.-10., 3.år 5. semester (15 dager) (MGL2P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL2P30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om:
- profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
- kontaktlærerrollen
- fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- elever, elevers læreforutsetninger og hvordan vanskelige situasjoner påvirker elevers læreforutsetninger
- det helthetlige skoleløpet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktiske møter, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- Anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
- samhandle med andre yrkesgrupper knyttet til skolen
- drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
- kommentere egen profesjonelle utvikling som lærer og uttrykke sin egne læreridentitet så langt
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1.år. Bestått praksis 2. år eller har eksamensrett i emnene.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Planlegg og gjennomføre en undervisningsøkt på egenhånd. Lage observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer.Delta på en utviklingssamtale (eventuelt et forelremøte) hvis mulig.Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.
Fagperson(er)
Faglærer:
Karen Elizabeth Gilje WoieFaglærer:
Ivar BjørnsenEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant utvalg arbeidsmetoder, med vekt på valgfaget til studenten.