Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGL450M)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL450M
Versjon
1
Vekting (Sp)
45
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
En masteroppgave i samfunnsfag er et veiledet vitenskapelig arbeid. Innholdet kan være drøftende, fortolkende eller ha en empirisk innretning. Studenter veiledes individuelt og i grupper gjennom prosjektutviklingen, og frem til innleveringen av oppgaven.
Masteroppgaven i samfunnsfag skrives og leveres normalt individuelt. Det er anledning til å skrive og levere oppgaven i grupper på inntil to kandidater, forutsatt at søknad om dette blir innvilget. Søknad sendes til masterkoordinator. Oppgaver som skrives sammen får samlet vurdering. Gruppeoppgaver har større omfang, og det kreves en signert kandidaterklæring hvor det gjøres rede for den enkeltes bidrag. Kandidatenes bidrag skal være mest mulig jevnbyrdige.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Har spesialisert innsikt i et avgrenset samfunnsfaglig og/eller samfunnsfagdidaktisk område (masteroppgaven)
- Har kunnskap om hvilke elementer som inngår i en prosjektbeskrivelse og masteroppgave, og sammenhengen mellom disse elementene i lys av relevant vitenskapsteori
- Har kunnskap om produksjon og analyse av den typen data som masteroppgaven retter seg mot
Ferdigheter
- Kan formulere problemstilling og utarbeide en prosjektbeskrivelse som redegjør for tematikk og forskningsspørsmål, teoretisk og metodisk tilnærming og mulige forskningsetiske problemstillinger
- Kan gjennomføre et forskningsprosjekt og utvikle en masteroppgave som relaterer seg til aktuell forskning, teoretisk og metodologisk litteratur, og som vurderer relevante forskningsetiske problemstillinger
- Kan analysere faglige og fagdidaktiske problemstillinger basert på selvstendig tilegnet fagkunnskap, og bruke slik innsikt i undervisning, formidling og forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- Kan formidle eget forskningsprosjekt og kan presentere forskningsresultater både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- Har kunnskap om forskningsprosessen
- Kan vurdere kvalitet, gyldighet og relevans av egne og andres forskningsarbeider og av publisert forsknings- og faglitteratur
- Kan identifisere og reflektere over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i skolerelaterte forskningsprosjekt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Omfanget på masteroppgaven er veiledende satt til 20 000 - 40 000 ord. Individuelle oppgaver har en ramme på 20 000 - 25 000 ord, og gruppeoppgaver har en ramme på 35 000 - 40 000 ord. Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i omfanget.Kandidater har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Prosjektbeskrivelse
Kandidaten skal levere en prosjektbeskrivelse på 5-7 sider som vurderes til godkjent/ikke godkjent
- Muntlig presentasjon av masteroppgaven
Kandidaten skal etter innlevering presentere og diskutere oppgaven i et muntlig framlegg. Varighet 20-30 minutter. Vurderingsordningen her er godkjent/ikke godkjent.
Muntlig presentasjon må være godkjent for å få vurdering på masteroppgaven.
Hvis en kandidat må levere ny eller bearbeidet oppgave, skal det avholdes ny presentasjon.
- Obligatorisk oppmøte på fellesseminar.
Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til vurdering. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.