Barn og unges helse og utvikling (MHE120)
Emnet har fokus på barn og unges utvikling og helse. Utvikling og helse diskuteres i lys av ulike perspektiv, hvor kulturelt mangfold og oppvekstmiljø vil være sentrale temaer. Målet med emnet er å gi innsikt i forutsetninger for god helse og å kunne identifisere og vurdere risiko for avvik. Det helsefremmende og primærforebyggende aspektet prioriteres. Det inngår 2 uker kliniske studier i emnet, der studentene får innføring i helsesykepleiers arbeidsoppgaver og skal kartlegge barns oppvekstmiljø (nærmiljødiagnose)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHE120
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om hvordan ulike faktorer av samfunnsmessig, miljømessig og personlig karakter kan skape betingelser for helse
- har inngående kunnskap om det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for fysisk, psykisk og sosial utvikling, helse og trivsel hos barn og ungdom i alderen 0 - 20 år samt om risiko og beskyttelsesfaktorer
- har inngående kunnskap om tilknytningsteorier og faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn
- har inngående kunnskaper om familiens funksjon, behov og utfordringer og identifikasjon av avvik
- har inngående kunnskap om kost og ernæring for alle barn og unge 0 - 20 år
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom samfunnsutvikling, oppvekstsvilkår og helse
- kan analysere og vurdere samspill i familien og dens samspill med omgivelsene, herunder hvordan det flerkulturelle samfunnet påvirker barn, unge og deres familie
- kan identifisere og følge opp barn og unge med spesielle psykososiale utfordringer, omsorgssvikt, sykdom og/eller funksjonshemming
- kan kritisk vurdere og anvende relevante teorier i miljørettet helsevern
- kan anvende hensiktsmessige metoder for å skaffe oversikt over påvirkningsfaktorer i nærmiljøet av betydning for barn og unges helse (nærmiljødiagnose)
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og vurdere barn og unges utvikling og oppvekstmiljø og iverksette relevante tiltak
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, skape tillit og samhandle med mennesker i forskjellig aldre og med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan anvende forskningsbasert kunnskap innenfor helsestasjonenes- og skolehelsetjenestens og helsestasjon for ungdoms arbeidsområder
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og etiske problemstillinger i folkehelsearbeidet og vise initiativ og evne til å løse helseutfordringer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det skal leveres inn to fagnotat i vårsemesteret og et fagnotat høstsemestret. Disse må være godkjent for å få tilgang til hjemmeeksamen.
Studenten må ha innfridd 90% nærværsplikt i basisgruppene høst og vår.
Det kreves minst 90% nærvær i kliniske studier.
Ved fravær utover 10% i basisgruppene eller kliniske studier, avtales ekstra arbeidskrav med emne-ansvarlig.
Arbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Helsesøstertjenesten, barn og unges helse og utvikling (VHE121_1) | 10 |
Helsesøstertjeneste og individrettet forebyggende helsearbeid (VHE122_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.