Helsesykepleiers arbeidsmetoder (MHE130)

I dette emnet skal studenten videreutvikle og anvende sykepleie og omsorg i praktisk helsefremmede og sykdomsforebyggende arbeid med barn, unge og deres familier i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Studenten skal utvikle ferdigheter i bruk av konsultasjoner og helseundersøkelser, samt ferdigheter i opplysnings-, veilednings-, og rådgivningsvirksomhet for nye foreldre, barn, unge, familier, grupper og lokalsamfunn, og til å utøve slik virksomhet i dialog med disse gruppene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MHE130

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet fokuserer på ulike metoder i forebyggende helsearbeid, som helseundersøkelser, helseopplysning og veiledning, foreskrivning av prevensjonsmidler, vaksinering og tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.

Veiledning, undervisning og helseopplysning blir diskutert i lys av empowermentteori, brukermedvirkning og etiske utfordringer. Viktigheten av relasjonskompetanse i møte med brukere og familier med ulik sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger og livsfaser, blir vektlagt.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om arbeidsmåter og metoder for forebyggende helsearbeid med barn, unge og deres familier
  • har kunnskap om ulike pedagogiske virkemidler i informasjons-, konsultasjons- og veiledningsarbeid
  • har kunnskap om atferds- og motivasjonsteorier
  • har inngående kunnskap om vaksiner og smittevernsarbeid
  • har inngående kunnskap om samliv og prevensjonsmetoder
  • har kunnskap om rammer og forutsetninger for tverrfaglig samarbeid.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan vurdere risiko for sykdom og skade hos barn, unge og deres foreldre
  • kan analysere og vurdere behov for smittevernsarbeid og administrere vaksiner
  • kan veilede i bruk av prevensjonsmiddel, og foreskrive prevensjonsmidler
  • kan anvende relevante helsepedagogiske metoder, prinsipper og strategier i kommunikasjon med målgruppen, samarbeidsparter og egen faggruppe
  • kan arbeide systematisk for å styrke målgruppens evne til å ivareta og fremme egen helse.  

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap om strategier i forebyggende helsearbeid i arbeid med barn, unge og familiers helse
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, med egen faggruppe, spesialister og allmennheten

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MHE110 Grunnlagsforståelse og rammebetingelser

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer Alle

Studenten skal skrive en individuell hjemmeeksamen med et omfang på 2.500 ord, + / - 10%.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

2 fag-/refleksjonsnotat, 90% nærvær i basisgrupper og praktiske øvelser

Ved fravær utover 10 % i basisgrupper og praktiske øvelser, avtales ekstra undervisningsaktivitet med emneansvarlig.

100% obligatorisk deltagelse på undervisning og praktiske øvelser som omhandler samliv, seksualitet og prevensjon (rekvisisjonsrett).

Arbeidsformer

Undervisningen er basert på studentaktive metoder både individuelt og i grupper. Studentene vil bli delt inn i faste basisgrupper ved semesterstart. Undervisningen foregår over ukessamlinger og inkluderer praktiske øvelser, samt veilednings- og undervisningsøvelser.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Helsesøstertjenesten, barn og unges helse og utvikling (VHE121_1) 5
Helsesøstertjeneste og individrettet forebyggende helsearbeid (VHE122_1) 5

Åpent for

Helsesykepleie - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto