Helsesykepleiers arbeidsmetoder (MHE130)
I dette emnet skal studenten videreutvikle og anvende sykepleie og omsorg i praktisk helsefremmede og sykdomsforebyggende arbeid med barn, unge og deres familier i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Studenten skal utvikle ferdigheter i bruk av konsultasjoner og helseundersøkelser, samt ferdigheter i opplysnings-, veilednings-, og rådgivningsvirksomhet for nye foreldre, barn, unge, familier, grupper og lokalsamfunn, og til å utøve slik virksomhet i dialog med disse gruppene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHE130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet fokuserer på ulike metoder i forebyggende helsearbeid, som helseundersøkelser, helseopplysning og veiledning, foreskrivning av prevensjonsmidler, vaksinering og tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.
Veiledning, undervisning og helseopplysning blir diskutert i lys av empowermentteori, brukermedvirkning og etiske utfordringer. Viktigheten av relasjonskompetanse i møte med brukere og familier med ulik sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger og livsfaser, blir vektlagt.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om arbeidsmåter og metoder for forebyggende helsearbeid med barn, unge og deres familier
- har kunnskap om ulike pedagogiske virkemidler i informasjons-, konsultasjons- og veiledningsarbeid
- har kunnskap om atferds- og motivasjonsteorier
- har inngående kunnskap om vaksiner og smittevernsarbeid
- har inngående kunnskap om samliv og prevensjonsmetoder
- har kunnskap om rammer og forutsetninger for tverrfaglig samarbeid.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan vurdere risiko for sykdom og skade hos barn, unge og deres foreldre
- kan analysere og vurdere behov for smittevernsarbeid og administrere vaksiner
- kan veilede i bruk av prevensjonsmiddel, og foreskrive prevensjonsmidler
- kan anvende relevante helsepedagogiske metoder, prinsipper og strategier i kommunikasjon med målgruppen, samarbeidsparter og egen faggruppe
- kan arbeide systematisk for å styrke målgruppens evne til å ivareta og fremme egen helse.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap om strategier i forebyggende helsearbeid i arbeid med barn, unge og familiers helse
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, med egen faggruppe, spesialister og allmennheten
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Studenten skal skrive en individuell hjemmeeksamen med et omfang på 2.500 ord, + / - 10%.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ved fravær utover 10 % i basisgrupper og praktiske øvelser, avtales ekstra undervisningsaktivitet med emneansvarlig.
100% obligatorisk deltagelse på undervisning og praktiske øvelser som omhandler samliv, seksualitet og prevensjon (rekvisisjonsrett).
Arbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Helsesøstertjenesten, barn og unges helse og utvikling (VHE121_1) | 5 |
Helsesøstertjeneste og individrettet forebyggende helsearbeid (VHE122_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.