Deltakelse i helse- og velferdstjenester (MHV120)
Deltakelse i helse- og velferdstjenestene har vært på den helse- og sosialpolitiske dagsorden i Norge og internasjonalt i flere tiår. Det er en uttalt helsepolitisk ambisjon at brukere og pasienter skal ha en sentral rolle i utformingen av helse- og velferdstjenester. Deltakelse skal ideelt sett bidra til å flytte makt til pasienter, tjenestebrukerne og innbyggerne. Deltakelse skal også bidra til framtidens helse- og velferdstjenester gjennom tjenesteutvikling og innovative tjenester med høy kvalitet.
Dette emnet skal gi kunnskap om deltakelse i helse- og velferdstjenester. Det blir arbeidet med kunnskap om hvordan deltakelse kan arte seg fra ulike perspektiver, på ulike nivå og i ulike kontekster. Betydningen av ulike former for samarbeid for å tilrettelegge og støtte opp om deltakelse blir utdypet. Emnet vil belyse forhold som kan hemme eller fremme deltakelse, og betydningen av å tilpasse deltakelse til den enkeltes ressurser. Det blir lagt vekt på hvordan deltakelse kan bidra til å endre forståelse og tankesett hos tjenesteutøvere, og hvordan deltakelse kan bidra til kunnskaps- og tjenesteutvikling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MHV120
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
Har avansert kunnskap om teorier og strategier for deltakelse innen helse- og velferdstjenester
Har avansert kunnskap om forhold som hemmer og fremmer deltakelse
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan anvende relevante teorier og perspektiver om deltakelse relatert til helse- og velferdstjenester
Kan analysere og drøfte sammenhenger mellom deltakelse og samarbeid
Kan identifisere behov for forskning og tjenesteutvikling på områder relatert til deltakelse i helse- og velferdstjenester
Generell kompetanse
Kandidaten:
Kan identifisere, kommunisere og drøfte aktuelle problemstillinger relatert til deltakelse i helse- og velferdstjenester
Kan anvende relevante kunnskaper og ferdigheter om deltakelse i kunnskaps- og tjenesteutvikling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Presentasjon av foreløpig problemstilling, relevant teori og forskning på seminar
Ikke innfridd vilkår i forhold til presentasjon medfører at studenten må levere en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer for å få adgang til eksamen i emnet. Ikke godkjent obligatorisk undervisningsaktiviteter fratar studenten adgang til eksamen i MHV120.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Kristin AkerjordetEmneansvarlig:
Marianne StormArbeidsformer
Åpent for
Åpent for studenter med studierett på master i helsevitenskap.
Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.