Intensivsykepleie - kliniske studier III (MIS123)
Emnet skal gi studenten anledning til å demonstrere og utøve forståelse av intensivsykepleiers funksjons- og ansvarsområde gjennom å anvende vitenskapelig tenkemåte, integrere kunnskap fra ulike emner og anvende et analytisk og kritisk tankesett i møte med den enkelte pasientsituasjon i et høyteknologisk miljø. Emnet skal reflektere kunnskapsbasert praksis basert på systematisk innhentet forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.
Emnet bygger på erfaringer gjort i kliniske studier I (MIS112) og kliniske studier II (MIS122). Det forventes nå at studenten viser ytterligere faglig progresjon, og blir i stand til å arbeide selvstendig. Emnet skal gi studenten mulighet til å praktisere og videreutvikle sine yrkesspesifikke kunnskaper, ferdigheter og holdninger i direkte samhandling med pasienter og pårørende i samarbeid med spesialsykepleiere og annet helsepersonell.
Mastergradsutdanning i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie er en integrert utdanning, og emnet må ses i relasjon til Medisinske og naturvitenskapelige emner I (MSN100), Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (MSS100), Intensivsykepleie I - yrkesutøvelse med medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MIS111), Intensivsykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk naturvitenskapelig grunnlag samt Intensivsykepleie kliniske studier I og II (MIS112 og MIS122).
Emnene MIS122 og MIS123 utgjør til sammen andre halvdel av de kliniske studier i utdanningen, og har noen felles læringsutbytter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MIS123
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved å være akutt og/eller kritisk syk
- stress, krise og mestring ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende, kollegaer, avdelinger og andre etater
- undervisning og veiledning av intensivpasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
- faglige og etiske utfordringer knyttet til alvorlig sykdom og behandling
- pasientgrupper med svikt i ulike organsystemer
- politiske prioriteringer, økonomiske og juridiske rammer for spesialisthelsetjenesten
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- avansert kunnskap innen intensivsykepleie for å kunne møte akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- inngående kunnskap i observasjon, overvåking og behandling til å forebygge svikt i vitale funksjoner
- avansert kunnskap om intensivsykepleie for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag, behandle og rehabilitere
- avansert kunnskap om sykepleie og medisinsk behandling til pasientmålgruppen
- inngående kunnskap om intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar
- Inngående kunnskap om funksjon, vedlikehold og kontroll av medisinsk teknisk utstyr
- inngående kunnskap om teamarbeid og organisatoriske rammer som påvirker utøvelse av intensivsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- beherske intensivsykepleie selvstendig og anvende oppdatert kunnskap i møte med ulike pasientsituasjoner
- utøve intensivsykepleie til intensivpasienter, behandle og forebygge komplikasjoner, lindre lidelse, smerte og ubehag og fremme rehabilitering
- bedømme akutte pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og deres pårørende
- administrere, overvåke, vurdere og evaluere medisinsk behandling forordnet av ansvarlig lege
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- beherske relevant medisinsk teknisk utstyr og bruke dette på en sikker og forsvarlig måte
- anvende oppdatert kunnskap om ulike behandlingsformer
- beherske infeksjonsforebygging og isolasjonsregimer
- beherske avansert hjerte - lungeredning
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- bidra til å redusere pasientens stress, lindre lidelse, smerter og ubehag
- gi situasjonstilpasset undervisning og veiledning til pasient, pårørende, studenter og medarbeidere.
- argumentere og handle ut fra intensivsykepleiers ansvar og funksjon, verdigrunnlag, yrkesetiske retningslinjer, etisk teori og lover som ivaretar pasientens rettigheter og helsepersonells plikter
- analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
- anvende faglig kunnskap kritisk og ha en analytisk tilnærming til egen praksis
- forholde seg kritisk til, analysere og anvende ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- bidra til nytenkning og delta i innovasjonsprosesser
- være en aktiv deltaker i samhandling og teamarbeid på tvers av faggrupper og -nivå
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Kliniske studier III | 1/1 | 6 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
For å bestå kliniske studier III må studenten ha innfridd 90% nærværsplikt i veiledet kliniske studier, samt ha bestått formelle evalueringer. Vurdering av kliniske studier skjer i henhold til rammeplanens forskrifter.Studentene skal gjennomføre en gruppeaktivitet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Maria RavndalStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Intensivsykepleie - fag og yrkesutøvelse II (MIS120_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.