Komplikasjoner ved svangerskap, fødsel og barseltid for mor og barn (MJO130)
Emnet omhandler avansert jordmorfag knyttet til kompliserte svangerskap og fødsler, og kompliserte forløp i barseltida samt syke nyfødte. Dette inkluderer avanserte kunnskaper om endringer fra normalitet til patologi for mor og foster/barn og avansert jordmorfaglig kunnskap om relevante tiltak. Studenten har kompetanse på ikke-tekniske ferdigheter og jordmors ansvar knyttet til patologiske tilstander, jordmorfaglig kompetanse om komplikasjoner innen reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv. Emnet vil ha fokus på brukers medbestemmelsesrett som et viktig element i pasientsikkerhetsarbeidet, for å forebygge og håndtere uønskede hendelser.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MJO130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Svangerskap, fødsel og barselperiode ved kompliserte og akutte tilstander, inklusiv det syke barnet.
- Seksuell og reproduktive helse og rettigheter i et nasjonalt og et globalt perspektiv.
- Helsekompetanse, brukermedvirkning, pasientsikkerhet og ikke-tekniske ferdigheter.
- Globalt perspektiv på jordmorvirksomhet
- Jordmorvirksomhet i et folkehelseperspektiv
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om kompliserte svangerskap, risikofødsler og kompliserte barselforløp inkludert syke nyfødte
- har avansert kunnskap om overvåkning i perinatal perioden
- har avansert kunnskap om problemstillinger knyttet til familier i en sårbare situasjoner, for eksempel sykdom, vold i nære relasjoner og migrasjon.
- har avansert kunnskap om seksuell og reproduktiv helse, familieplanlegging, prevensjon og abort i et nasjonalt og globalt perspektiv
- har inngående kunnskap om helsekompetanse ( health literacy) og helsekompetansens betydning for klinisk kommunikasjon, brukermedvirkning og likeverdige helsetjenester.
- har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter og betydningen disse har for jordmorfaglig ledelse, pasientsikkerhet og teamarbeid.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og diskutere jordmorfaglige utfordringer knyttet til patologiske tilstander
- analyserer tilgjengelig informasjon om risikofaktorer for mor/barn med bakgrunn i gjeldende seleksjonskriterier
- kan anvende kunnskap om brukermedvirkning, særlig ved ivaretagelse av den fødende der svangerskap, fødsels og barseltid preges av kompleksitet og risiko.
- kan analysere komplekse akutte og kritiske situasjoner
- kan anvende jordmorfaglige teorier, modeller og fortolkninger i relasjon til aktuelle problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- analyser og drøfter problemstillinger knyttet til kompliserte svangerskap, -fødsler og komplikasjoner for mor/barn i barseltida
- kjenner til sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og deres påvirkning på svangerskap, fødsel og barseltid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ikke-tekniske ferdigheter og tverrfaglig samarbeid innenfor hele det jordmorfaglige kompetanseområdet for økt pasientsikkerhet
- kan analysere jordmortjenesten sett i forhold til kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet for å bidra til god og sikker fødselsomsorg
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, være bevisst egen sårbarhet, har evne til å søke veiledning og bidra til et godt arbeidsmiljø for seg selv og andre
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen
Praktisk/teoretisk muntlig eksamen
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Minimum 80% obligatorisk oppmøte på undervisning
100% deltagelse på ferdighetstrening, simuleringstrening og workshop. Dersom student ikke deltar, må student avtale med faglærer for alternativt arbeidskrav.
Deltagelse ved praktiske øvelser i innsetting av implantat (p-stav) og spiral
Fagperson(er)
Faglærer:
Silje EspejordEmneansvarlig:
Synnøve Mari Eidsvik FolkvordFaglærer:
Karolina Sofia MælandFaglærer:
Janne Gabrielle HunsbethFaglærer:
Torhild BorlaugStudieprogramleder:
Eva Christina Furskog-RisaArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.