Metode og forskning i regnskap og revisjon (MRR250)
Dette metodeemnet på masternivå forbereder studentene på arbeidet med masteroppgaven og utvikler deres evne til å gjennomføre systematiske analyser i en profesjonell kontekst. I både privat og offentlig sektor produseres store mengder data som brukes i beslutningsprosesser og ekstern rapportering. Emnet gir nødvendig kunnskap for å kunne utnytte slike datakilder og introduserer sentrale metoder for innsamling, analyse og tolkning av empirisk materiale. Det gir innføring i forskningsprosessens hovedfaser, med særlig vekt på å identifisere og reflektere over etiske problemstillinger og konsekvenser av metodiske valg.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MRR250
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i vitenskapelig metode med særlig relevans for forskning innen regnskap og revisjon. I den første delen arbeider studentene med sentrale elementer i forskningsprosessen – fra utvikling av problemstilling og forskningsdesign til analyse og formidling av resultater. Det legges vekt på forståelse og anvendelse av kvalitative og kvantitative metoder, inkludert vurdering av empirisk design og deres egnethet til å belyse ulike forskningsspørsmål. Eksempler fra faglitteraturen benyttes for å illustrere forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet, samt hvordan data kan genereres eller hentes fra tilgjengelige kilder. Studentene lærer grunnleggende teknikker for dataanalyse og tolkning ved bruk av R Studio.
I emnets andre del analyseres utvalgte empiriske studier innen regnskap, revisjon og relaterte fagområder. Gjennom presentasjoner, replikasjonsoppgaver og faglige diskusjoner får studentene innsikt i hvordan forskning faktisk gjennomføres og kommuniseres. Utvalgte temaer som revisjonskvalitet og revisors rolle i bærekraftsrapportering kan inngå. Del to skal gi inspirasjon til valg og utforming av egne forskningsprosjekter, og styrke studentenes evne til å vurdere forskningsbidrag i lys av teori, metode og datagrunnlag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene:
- har avansert kunnskap om de sentrale fasene i en forskningsprosess, fra utvikling av problemstilling til presentasjon av resultater
- har inngående innsikt i kvalitative og kvantitative metoder, og hvordan disse kan anvendes i forskning innen regnskap, revisjon og tilgrensende fagområder
- kan analysere og vurdere ulike empiriske design for å belyse forskningsspørsmål, og forstå forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet
- har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og hvordan disse påvirker valg og vurderinger i forskningsprosessen
- har innsikt i hvordan primær- og sekundærdata kan genereres, samles inn og vurderes, samt hvordan kvantitative data kan analyseres og tolkes ved hjelp av R Studio
- har kunnskap om hvordan empirisk forskning innen regnskap og revisjon er strukturert, vurdert og formidlet, og forstår hvordan slik forskning bidrar til faglig og samfunnsmessig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten...
- kan formulere relevante forskningsspørsmål, utvikle et forskningsdesign og begrunne valg av kvalitative eller kvantitative metoder
- kan søke etter og vurdere forskningslitteratur med kritisk og analytisk tilnærming
- kan samle inn, dokumentere og organisere data på en systematisk og etterprøvbar måte
- kan gjennomføre kvantitativ dataanalyse i R Studio og tolke funn i lys av forskningsspørsmål og teoretisk rammeverk
- kan analysere og vurdere forskningsarbeid innen regnskap, revisjon og nærliggende fagområder, og anvende metodiske og analytiske ferdigheter til å reprodusere eller forstå sentrale deler av slike studier
- kan presentere egne forskningsfunn skriftlig og muntlig, og reflektere over etiske og metodiske valg i forskningsprosessen, med særlig vekt på overføringsverdi til egen masteroppgave
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Kandidaten trekker et tema 2 uker i forkant av eksamen. Under muntlig eksamen presenterer kandidaten temaet kort (ca. 10 minutter), etterfulgt av utdypende spørsmål. Deretter følger oppgaver som tester anvendelse og forståelse fra andre deler av pensumOrdinær eksamen arrangeres i begge semestrene.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
De obligatoriske undervisningsaktivitetene i grupper består av:
Gruppeoppgave med presentasjon
Obligatorisk oppmøte på seminarer når studenter skal presentere sin oppgave.