Forskningsmetode og dataanalyse (MRR250)

Dette emnet er et metodekurs på mastergradsnivå som skal være forberedende til å skrive en masteroppgave, og det vil øke studentens kompetanse til å foreta analyser i arbeidslivet etter endt studium. Private og offentlige selskaper produserer mye data, og slik data brukes til analyser både internt i selskapet og av eksterne aktører. Dette emnet gir studentene nødvendig kunnskap for å kunne ta i bruk informasjonen som ligger i slik data, og noen sentrale teknikker man kan bruke for å analysere disse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MRR250

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil være todelt. Den første delen av emnet, som er den største delen, er en teoretisk tilnærming til metode. Her vil studenten blir kjent med viktige steg i forskningsprosessen, fra utforming av en ide til et ferdig produkt. Fokuset vil være på empiriske metoder, og ulike design innenfor kvalitativ- og kvantitativ metode blir belyst. Studenten vil få god kjennskap til forskjellen på det å hevde at to hendelser korrelerer eller å hevde at det er en kausal relasjon mellom hendelsene. I tillegg vil studentene bli kjent med ulike datakilder, enten data genereres selv eller samles inn fra ulike registre. En sentral del av det å gjennomføre empiriske studier er analyse av data, og dette emnet introduserer studentene for flere teknikker som ofte blir brukt i praksis. Til dette blir det statistiske verktøyet R Studio benyttet. I tillegg vil studenten lære å tolke resultatene fra analysene.

Den andre delen av emnet har en mer praktisk tilnærming. Her vil studenten se eksempler på empiriske studier som allerede er gjennomført og som er relevant for fagområdet regnskap og revisjon. Dette kan være ren regnskaps- og revisjonsforskning, eller forskning fra tilgrensende fagområder som finans, samfunnsøkonomi eller juss. I denne delen av emnet vil det i varierende grad også være gjesteforelesere som presenterer sin forskning. Det vil også være aktuelt å ta utgangspunkt i datasett, hvor studenten skal gjenskape empiriske resultat som andre har publisert. Det viktigste med den andre delen av emnet er at studenten skal få ideer om hvordan de selv kan gjennomføre en empirisk studie, så som masteroppgaven.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne skal studentene ha kunnskap om:

  • Hva de ulike stadiene i en forskningsprosess kan være
  • Hvordan kvalitativ- og kvantitativ metode kan brukes i studier innenfor regnskap og revisjon eller tilgrensende fagområder
  • Hvordan forskjellige empiriske design kan brukes for å besvare forskningsspørsmålet
  • Hva som er forskjellen på korrelasjoner og kausaliteter
  • Hvordan data kan genereres eller samles inn, og hva som er forskjellen på primærdata og sekundærdata
  • Hvordan data kan analyseres og hvordan resultatene skal tolkes
  • Hvordan en masteroppgave kan struktureres
  • Hvordan man kan formidle resultatene av et forskningsstudium

 

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene kunne:

  • Gjennomføre de ulike stadiene i en forskningsprosess, deriblant å formulere et forskningsspørsmål, gjennomføre et systematisk og kritisk litteratursøk, anvende vitenskapelig litteratur til skriving av akademiske tekster og velge en egnet metode
  • Vurdere og avgjøre hvilken vitenskapelig metode, kvalitativ eller kvantitativ, som egner seg best til å besvare et forskningsspørsmål
  • Utforme et empirisk design innenfor den metoden som er valgt, og kunne vurderer og forsvare hvorfor designet er valgt
  • Generere eller samle inn nødvendig data, enten som primærdata eller sekundærdata
  • Utføre analyser av data ved bruk av det statistiske programmet R Studio
  • Tolke resultatene fra dataanalysene og drøfte betydningen av disse i forhold forskningsspørsmålet
  • Formidle resultatene av et forskningsstudium
  • Kritisk reflektere over valg som tas i både planleggingen og gjennomføringen av empiriske studier

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt at studenten har metodeemne fra bachelorgraden.

Eksamen / vurdering

Ordinær eksamen arrangeres både vår og høst.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske undervisningsaktiviteter i gruppe, 1-2 innleveringsoppgaver (ind. eller i gruppe på inntil 3 personer), Oppmøte på minst 70% av forelesningene

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, og innleveringsoppgaver.

Åpent for

Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Regnskap og revisjon - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto