Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)
Målsettingen for emnet er å gi en introduksjon til faget spesialpedagogikk slik det presenteres innenfor det samlingsbaserte studieprogrammet Master i spesialpedagogikk. Sentrale tema i emnet er inkluderende pedagogikk, organisasjons- og endringsarbeid og forebygging av lese- og skrivevansker. Gjennom undervisning og analyse av faglitteratur i emnet skal studenten belyse og diskutere spesialpedagogikkens rolle i barnehage og skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MSP303
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal belyse historiske utviklingslinjer fra etablering av spesialpedagogiske praksis til dagens visjon om inkluderende praksis. Et sentralt tema er hvordan spesialpedagogisk kunnskap kan bidra til utvikling av det pedagogiske arbeidet, med vekt på perspektiver fra inkluderende pedagogikk, forebygging av lese- og skrivevansker, og organisering av lokal kompetanseutvikling i barnehage og skole.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
-
Ha kunnskap om spesialundervisningens historiske utviklingslinjer, fremveksten av inkludering, og den aktuelle situasjonen i barnehage og skole
-
Ha kunnskap om de mest sentrale begrepene innenfor inkluderende pedagogikk: deltakelse, læring og sosial rettferdighet
-
Ha kunnskap om innovasjonsarbeid og ledelse av kompetanseutvikling i barnehage og skole
-
Ha kunnskap om risikofaktorer og forebyggende tiltak for barn og elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker i barnehagen og på begynnertrinnet
Ferdigheter
-
Kunne bruke relevante kunnskapsperspektiv til faglig utvikling og refleksjon over arbeid med inkluderende pedagogikk i barnehage og skole
-
Kunne bruke relevant kunnskap til faglige refleksjoner over planlegging og gjennomføring av innovasjonsarbeid i barnehage og skole
-
Kunne planlegge og diskutere tiltak for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker
Generell Kompetanse
-
Kunne reflektere over profesjonsetiske problemstillinger knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehagen og skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80% obligatorisk tilstedeværelse på samlingene
- Innlevering av 3 arbeidskrav:
- Inkludering: Fagtekst (1500 ord +/- 10%)
- Lese- og skrivevansker: Podkast i gruppe om en gitt problemstilling.
- Innovasjon: Fagtekst (1500 ord +/- 10%)
- Det gis ikke veiledning på arbeidskravene.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent, og studentene får en skriftlig tilbakemelding.
- Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Finn MartinsenEmneansvarlig:
Mari Sommer HoelFaglærer:
Ingrid SkageFaglærer:
Finn MartinsenFaglærer:
Vibeke RønnebergFaglærer:
Marieke Gerdien BruinStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. Det arrangeres 2 samlinger á 3 dager. Det vil bli lagt til rette for varierte arbeidsmåter for å støtte studentenes læring, inklusive digitale læringsressurser og nettmøter. Det forventes aktiv deltakelse på samlingene og i forkant og etterkant av samlingene. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer. Omfang av pensum: ca. 1200 sider.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Inkludering, mangfold og deltakelse i museer og vitensentre (MUP303_1) | 2.5 |