Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)
Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MSP330
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Ha forskningsbasert kunnskap om lese- og skriveutvikling
Ha forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom språklige ferdigheter og lesing.
Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy
Ha kunnskap om sammenhenger mellom motivasjon og ferdighetsutvikling
Ha forskningsbasert kunnskap om tiltak på individ og systemnivå
Ferdigheter:
Kunne vurdere, analysere og begrunne relevante undervisningsopplegg, metoder og materiell i lys av en helhetlig tenkning om lese- og skriveopplæring
Kunne bruke relevante undervisningsmetoder til å gi meningsfull og tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker
Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med lese- og skriveopplæring generelt og lese- og skrivevansker spesielt
Generell kompetanse:
Kunne kommunisere om lese- og skrivevansker.
Kunne legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer.
Kunne forebygge, avdekke og avhjelpe lese- og skrivevansker og legge best mulig til rette for læring og deltakelse for elever med denne type vansker.
Forkunnskapskrav
Emnet bygger på kunnskap tilsvarende pensum i temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfanget av eksamen er på 3000 ord +/- 10%. Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300 - 1800 ord)
Innlevering av 1 fagtekst (2000 ord +/- 10%) på et gitt tema og gi respons på to medstudenters tekster. Det gis veiledning på fagteksten.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aline Alves-WoldFaglærer:
Bente Rigmor WalgermoFaglærer:
Vibeke RønnebergFaglærer:
Hilde Lowell GunnerudFaglærer:
Aline Alves-WoldFaglærer:
Åse Kathrine GjestsenStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, seminarer og refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.