Grammatikklaboratorium - Utforskende og engasjerende grammatikkundervisning (NOR105)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
NOR105
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette mikroemnet skal studenten ha bred kunnskap om relevansen av utforskende, engasjerende grammatikkdidaktikk og evne til å utvikle konkrete undervisningsopplegg for sine klasser, samt evne til å diskutere oppleggene med fagpersoner og kollegaer.
Kunnskap:
Etter å ha fullført emnet har studenten:
- god innsikt i de ulike lærings- og kompetansemål knyttet til grammatikk i LK20
- tilegnet seg kunnskap om utforskende arbeidsmåter i grammatikkundervisning
Ferdigheter:
Etter å ha fullført emnet kan studenten:
- utvikle undervisningsopplegg om grammatikk som er utforskende og skaper engasjement hos elevene
- drøfte utforskende, engasjerende grammatikkundervisning med andre lærere
Generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet har studenten:
- utviklet en forståelse for utforskende, engasjerende grammatikkdidaktikk og dens plass i læreplanen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
|---|---|---|---|---|
| Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen i form av deltakelse på «konferanse» / framlegg til medstudenter. Oppgavene blir delt ut første undervisningsdag. Case/oppdrag/opplegg gjennomføres av deltakerne i små grupper. Dette leder fram til konferansen siste dag: 3x45 minutter hvor alle deltakere får presentere sitt eksamensarbeid. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Yvonne Wilhelmina Henriette van BaalFaglærer:
Sigrid SandemoseArbeidsformer
Fire samlinger. De tre første er undervisningsøkter på 3x45 minutter, den siste er eksamen.
I den første samlingen introduseres begrepene «utforskende arbeid» og «engasjement». Deretter tar vi en didaktisk vinkling på hva LK20 sier om grammatikk. Vi starter opp vårt grammatikklaboratorium der vi presenterer noen eksempler på utforskende arbeid i grammatikkdidaktikk, og drøfter mulighetene disse gir oss.
Den andre samlingen handler om språkstruktur (morfologi og syntaks), og hvordan man kan bruke induktivt arbeid for å la elevene «oppdage» språkets regler. Hvilke arbeidsmåter kan brukes for de ulike kompetansemålene? Kan vi bruke skjønnlitteratur og sakprosa i grammatikkdidaktikk? Hvilke språkregler kan elevene oppdage, og på hvilken måte kan vi legge til rette for det?
Den tredje samlingen fokuserer på de komparative kompetansemålene i LK20. Vi drøfter mulighetene for å sammenligne språk, dialekter og eldre språk (norrønt) på en engasjerende og induktiv måte i ulike trinn. Hvilke opplegg og arbeidsmåter kan man bruke, hvordan kan de øke både kunnskap og engasjement hos elevene? Hvilke muligheter er det for samarbeid med andre skolefag?
I alle samlingene bruker vi studentaktiv undervisning som inkluderer gruppearbeid, praktiske oppgaver og caser. Det blir gode muligheter for å dele sine erfaringer fra klasserommet.
Den siste samlingen er en mini-konferanse. Her presenterer alle deltakere et opplegg til grammatikkdidaktikk for skolen eller klassen de jobber med nå. Det blir tid til å diskutere de presenterte oppleggene, og alle opplegg samles i en verktøykasse som alle deltakere får tilgang til. På denne måten er den et veldig konkret resultat av emnet som deltakerne tar med seg hjem for å bruke på sine skoler og dele med sine kolleger.