Grammatikklaboratorium - Utforskende og engasjerende grammatikkundervisning (NOR105)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

NOR105

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK)

Innhold

Dette mikroemnet handler om «Grammatikkdidaktikk for lærere». Kurset legger vekt på en utforskende tilnærming til grammatikk, i tråd med LK20. Hovedtema er hvordan man kan undervise om språk som system og mulighet, med andre ord om grammatikk, på en måte som skaper engasjement og utforskertrang hos elevene. Mange tenker kanskje at grammatikk er et kjedelig tema å undervise i, men dette emnet beviser det motsatte.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette mikroemnet skal studenten ha bred kunnskap om relevansen av utforskende, engasjerende grammatikkdidaktikk og evne til å utvikle konkrete undervisningsopplegg for sine klasser, samt evne til å diskutere oppleggene med fagpersoner og kollegaer.

Kunnskap:
Etter å ha fullført emnet har studenten:

  • god innsikt i de ulike lærings- og kompetansemål knyttet til grammatikk i LK20
  • tilegnet seg kunnskap om utforskende arbeidsmåter i grammatikkundervisning

Ferdigheter:
Etter å ha fullført emnet kan studenten:

  • utvikle undervisningsopplegg om grammatikk som er utforskende og skaper engasjement hos elevene
  • drøfte utforskende, engasjerende grammatikkundervisning med andre lærere

Generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet har studenten:

    • utviklet en forståelse for utforskende, engasjerende grammatikkdidaktikk og dens plass i læreplanen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen i form av deltakelse på «konferanse» / framlegg til medstudenter. Oppgavene blir delt ut første undervisningsdag. Case/oppdrag/opplegg gjennomføres av deltakerne i små grupper. Dette leder fram til konferansen siste dag: 3x45 minutter hvor alle deltakere får presentere sitt eksamensarbeid. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Fire samlinger. De tre første er undervisningsøkter på 3x45 minutter, den siste er eksamen.

I den første samlingen introduseres begrepene «utforskende arbeid» og «engasjement». Deretter tar vi en didaktisk vinkling på hva LK20 sier om grammatikk. Vi starter opp vårt grammatikklaboratorium der vi presenterer noen eksempler på utforskende arbeid i grammatikkdidaktikk, og drøfter mulighetene disse gir oss.

Den andre samlingen handler om språkstruktur (morfologi og syntaks), og hvordan man kan bruke induktivt arbeid for å la elevene «oppdage» språkets regler. Hvilke arbeidsmåter kan brukes for de ulike kompetansemålene? Kan vi bruke skjønnlitteratur og sakprosa i grammatikkdidaktikk? Hvilke språkregler kan elevene oppdage, og på hvilken måte kan vi legge til rette for det?

Den tredje samlingen fokuserer på de komparative kompetansemålene i LK20. Vi drøfter mulighetene for å sammenligne språk, dialekter og eldre språk (norrønt) på en engasjerende og induktiv måte i ulike trinn. Hvilke opplegg og arbeidsmåter kan man bruke, hvordan kan de øke både kunnskap og engasjement hos elevene? Hvilke muligheter er det for samarbeid med andre skolefag?

I alle samlingene bruker vi studentaktiv undervisning som inkluderer gruppearbeid, praktiske oppgaver og caser. Det blir gode muligheter for å dele sine erfaringer fra klasserommet.

Den siste samlingen er en mini-konferanse. Her presenterer alle deltakere et opplegg til grammatikkdidaktikk for skolen eller klassen de jobber med nå. Det blir tid til å diskutere de presenterte oppleggene, og alle opplegg samles i en verktøykasse som alle deltakere får tilgang til. På denne måten er den et veldig konkret resultat av emnet som deltakerne tar med seg hjem for å bruke på sine skoler og dele med sine kolleger.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto