Modellering av reservoar og brønnstrømning (PET510)
Dette emnet gir en introduksjon til hvordan matematiske modeller og tilhørende beregningsmetoder kan brukes til å gi en beskrivelse av strømningsprosesser som finner sted både i reservoar og brønn. Studenten vil få en introduksjon til hvordan slike modeller kan løses både ved hjelp av analytiske og numeriske metoder. Generelt er simuleringsmodeller mye brukt i petroleumsindustrien.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
PET510
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Grunnleggende numeriske metoder, konserveringslover, lukningslover, løsningsteknikker, praktiske anvendelser
Læringsutbytte
Ha kunnskap om standard numeriske løsningsteknikker som man kan ha bruk for i petroleumsrelaterte problemstillinger.
Være i stand til å formulere sentrale (partielle) differensialligninger relevant for porøs media og brønnstrømning, transiente så vel som steady-state versjoner. Kjenne til viktige lukningslover og korrelasjoner som inngår i slike modeller.
Være i stand til å sette opp fornuftige diskretiseringer av slike matematiske modeller og vurdere egenskaper slik som stabilitet og konvergens
Ha erfaring med implementering av slike numeriske skjemaer vha et programmeringsverktøy (matlab)
Kjenne til konkrete anvendelser av modellene beskrevet over.
Ha en generell forståelse av hvilken rolle modeller og beregningsmetoder har i petroleumsvirksomheten.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Gode kunnskaper i kalkulus og grunnleggende fysiske lover for fluidmekanikk
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator |
Skriftlig eksamen med penn og papir.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
2 obligatoriske innleveringer må være godkjent 3 uker før eksamen
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Steinar EvjeFaglærer:
Kjell Kåre FjeldeInstituttleder:
Øystein ArildArbeidsformer
Klasseromsundervisning, dataøvelser, regneøvelser