Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU111)
Emnet legger vekt på å bevisstgjøre studentene på lærerens og skolens verdigrunnlag og oppgaver i samfunnet nå og tidligere.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
PPU111
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet legger vekt på å bevisstgjøre studentene på lærerens og skolens verdigrunnlag og oppgaver i samfunnet nå og tidligere. Studentene skal, gjennom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid med pensumlitteraturen, tilegne seg læreres profesjonelle og vitenskapelige tenkemåter. Ved å analysere læreplanverket skal studentene blant annet utvikle evnen til å se hvordan læreren kan planlegge undervisningen ved blant annet å bryte ned sentrale mål og retningslinjer og tilpasse disse til ulike elevgrupper. Studentene skal videre sette seg inn i lærerens rolle som klasseleder, relasjonsbygger og skoleutvikler.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene kunne
gjøre rede for skolens verdigrunnlag og oppgaver i samfunnet, i et skolehistorisk og -politisk perspektiv
gjøre rede for læreplanteori, sett i et skolepolitisk og -historisk perspektiv
gjøre rede for de didaktiske kategoriene mål, innhold, arbeidsmåter/læreprosesser, vurdering, rammefaktorer og elevenes læreforutsetninger med vekt på tilpasset opplæring og differensiering
gjøre rede for grunnleggende tenkning rundt planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen med vekt på innovasjon og utviklingsorientert didaktikk
gjøre rede for lærerens oppgaver med vekt på klasseledelse og et inkluderende læringsmiljø
gjøre rede for skolen som organisasjon med vekt på lærerens profesjonsfellesskap og lærerens rolle som skoleutvikler
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
diskutere skolens verdier og oppgaver i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv med blant annet fokus på bærekraftig utvikling, demokrati, medvirkning og kritisk tenkning
analysere læreplanen og drøfte hvordan denne kan brytes ned og tilpasses den enkelte elev, gruppe, skole og lokalsamfunn med vekt på blant annet livsmestring, dybdelæring og skaperglede
drøfte differensierte undervisningsopplegg opp mot tilpasset opplæring for ulike elevgrupper med vekt på menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold
drøfte hensiktsmessig bruk av digital teknologi til å fremme elevenes læring
drøfte verdien av å bygge gode relasjoner og samarbeid med elever, foresatte, kollegaer, skoleledelse og lokalsamfunn
drøfte lærerrollen med utgangspunkt i ulike pedagogiske grunnsyn og klasseledelse med vekt på demokrati, medvirkning og kritisk tenkning
drøfte hvordan læreren kan bidra til profesjonsfellesskap og skoleutvikling
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
ha kjennskap til skolens verdigrunnlag i et skolehistorisk og -politisk perspektiv
ha noe kjennskap til samenes og andre norske minoriteters vilkår
kunne se verdien av å kjenne skolens lov- og planverk og å bruke dette som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
kunne vise respekt og toleranse overfor elever, foresatte og kolleger og se verdien av å bruke disse som en ressurs i skolen
ha kjennskap til vitenskapelige problemstillinger og være en utviklingsorientert lærer
kunne se utfordringer i aktuelle undervisnings- og skolesituasjoner, og bidra til å finne gode alternative løsninger for alle involverte parter
ha evnen til å se den lokale skolen i et lokalt, nasjonalt og globalt utviklingsperspektiv
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Individuell skriftlig innlevering og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig innlevering | 11/20 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig gruppeeksamen | 9/20 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Muntlig gruppeeksamen integrerer pensumlitteraturen og praksis. Det stilles derfor krav om at studentene må ha gjennomført og bestått veiledet praksis på PPU, innen det semesteret som muntlig gruppeeksamen gjennomføres.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kirsten JohnsenFaglærer:
Narve DolveFaglærer:
Runar VathneStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieArbeidsformer
Det gis forelesninger og seminarer med gruppearbeid på campus. Her setter vi i gang kritiske og vitenskapelige tankeprosesser som studentene senere tar med seg inn i lærerollen. Studentene må i tillegg bruke tid på individuelle studier av pensumlitteraturen.
Det forventes at studentene følger med på Canvas gjennom hele semesteret.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Skolens og lærerens verdier og oppgaver (PPU113_1) | 15 |
Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117_1) | 15 |