Engelsk fagdidaktikk del 1 (PPU131)
Formålet med emnet er å gi studentene didaktisk kompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU131
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Formålet med emnet er å gi studentene didaktisk kompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole og å dermed kvalifisere studenter til å undervise i engelsk. Sentrale emner inkluderer engelsk fagdidaktisk teori, lærerholdninger, språklæring, skriftlige og muntlige ferdigheter, bruk av digital teknologi, tekstforståelse, tverrfaglig arbeid i engelsk, kritisk tenkning, kultur- og litteraturundervisning, læreplaner og læremiddel i engelskfaget, og hvordan disse kan fremme læring, forståelse, utvikling og danning hos elevene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om
hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
det europeiske rammeverket for språk og hvordan det kan brukes for å beskrive og vurdere språkkompetanse
hvordan forskningsbaserte undervisningsmåter og aktiviteter kan anvendes i engelskundervisningen
hvordan de muntlige og skriftlige språkferdighetene utvikles
hvordan denne kunnskapen om denne utviklingen kan brukes for at den enkelte elev kan utvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
måter å undervise i skjønnlitteratur på
hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant engelsk fagdidaktisk teori og faglitteratur
ulike læremidler og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
hvordan digital teknologi kan brukes i arbeid med å fremme språklæring
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
analysere og bruke gjeldende læreplan, både den generelle og den engelskfaglige, til å planlegge forskingsbegrunnet engelskundervisning, og å lage egne lokale planer basert på denne
planlegge forskningsbegrunnet engelskundervisning, også digital, og gjennomføre og reflektere over denne
velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
bruke varierte, tilpassa og relevante metoder i språkundervisningen
skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
fremme variert og tilpassa språkundervisning
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
forstå fagdidaktiske problemstillinger på et høyt nivå
utvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
diskutere måter å undervise i skjønnlitteratur på
utvikle forskningsbegrunnet engelskundervisning gjennom vedvarende refleksjon
utvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige og profesjonsetiske spørsmål i engelskfaget
reflektere over og utvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse med tanke på å fremme språklæring hos elevene
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig presentasjon | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Power-point |
Den muntlige vurderingen er på inntil 30 minutter.
- Hver student skal gi en muntlig presentasjon for faglærere og medstudenter på rundt 20 minutter. Deretter vil oppfølgingsspørsmål knyttet til presentasjonen og pensum stilles, på rundt 10 minutter.
- Hjelpemiddel som powerpoint, støtteark eller liknende kan brukes.
- Temaet skal godkjennes av faglærer på forhånd innen angitt frist.
- Både det faglige innholdet, kritisk refleksjon, integrering av teori og praksis, og formidlingsevner blir vurdert.
- Studentene skal ha veiledning.
- Presentasjonen og spørsmål skal være på engelsk.
- Engelsk språkkompetanse skal også vurderes.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav / Vilkår for å kunne gå opp til eksamen er:
-
Godkjent tema for muntlig presentasjon innen angitt frist i form av innlevering av en eksamensforberedende oppgave som studentene får skriftlig tilbakemelding på. Denne tilbakemeldingen forbereder studentene på å reflektere over eksamensprosjektet.
-
Skriftlig innlevering av to obligatoriske klasseromsbaserte oppgaver i grupper, for å forberede studentene både på undervisningspraksis og eksamen. Studentene får skriftlig tilbakemelding på disse oppgavene.
De klasseromsbaserte oppgavene gjennomføres i grupper i to av seminarene. Frammøte til disse to seminarene er derfor obligatorisk. Studentene vil få detaljert informasjon om gjennomføringen av disse gruppeoppgavene ved semesterstart. Frammøte og gruppearbeid i forbindelse med de to klasseromsbaserte oppgavene er viktig for å forberede studentene på undervisningspraksis og for at de skal tilegne seg forståelse av forholdet mellom teori og praksis. De klasseromsbaserte oppgavene er basert på praktiske øvelser som gjennomføres på campus. Det er derfor viktig at studentene er til stede for å delta i denne profesjonsforberedende faglige dialogen med både medstudenter og faglærere. De klasseromsbaserte oppgavene kan studentene også bruke i klasserommet med elever i undervisningspraksis.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenFaglærer:
Dina LialikhovaStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Torill Irene HestetræetStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
En kombinasjon av forelesninger, diskusjon og praktiske øvinger. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt. Studentenes muntlige deltakelse i par, grupper og plenum er sentral både med tanke på forberedelse til undervisningspraksis og til muntlig eksamen.