Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)
Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på 8.-13. trinn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU133
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedfokus på ungdomsskolen og den videregående skolen. Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati som både er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og i historiefaget. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder og læreplaner i samfunnsfagene og historie med et særlig fokus på tema kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om samfunns- og historiefagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
-
ha kunnskap og forståelse for samfunnsfagenes og historiefagets mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
-
ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag og historie med vekt på trinn 8-13 i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
-
kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
-
kunne bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfagundervisningen og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
-
kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
-
kunne kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgaven skal være et essay på 3000 ord (+/- 10%). Essayet kan være teoretisk eller empirisk. Dvs. at i essayet kan studenten velge å drøfte et konkret fagdidaktisk begrep, en fagdidaktisk teori eller en konkret «case» med utgangspunktet i egen praksis og observasjon. Studenten kan også velge å drøfte og å analysere en del av en lærebok eller effekter av et konkret undervisningsopplegg utprøvd i praksis.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Tyson Ashley RetzFaglærer:
Vidar Fagerheim KalsåsPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Ketil KnutsenStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardEmneansvarlig:
Alexandre DessinguéArbeidsformer
Forelesninger og seminarer