Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2 (PPU134)
Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i samfunnsfag med vekt på ungdomsskolen og den videregående skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Fakta
Emnekode
PPU134
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i samfunnsfag med vekt på ungdomsskolen og den videregående skolen (8.-13. trinn). Emnet vil kombinere refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder og læreplaner i samfunnsfaget særlig knyttet til temaene medborgerskap og demokratisk kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
- ha avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i samfunnsfag, samt læremidler i undervisningen, inkludert digitale læremidler
- kunne analysere faglige utfordringer i samfunnsfag, særlig knyttet til samfunnskunnskap og geografi
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i samfunnsfag med og uten teknologiske/digitale hjelpemidler, særlig knyttet til medborgerskap og demokratisk kompetanse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne reflektere over og kontinuerlig forbedre sin faglige klasseromspraksis og styrke undervisningen i samfunnsfag
- kunne analysere og formidle avansert innhold knyttet til medborgerskap og demokratisk kompetanse og kunne kommunisere dette til elever og kolleger
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig fremføring | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Power-point, lysark e.l. |
Muntlig vurdering på inntil 30 minutter.Hver student skal holde en muntlig presentasjon for faglærere på rundt 20 min. Deretter kan oppfølgingsspørsmål stilles. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i et utprøvd undervisningsopplegg under en praksisperiode.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk arbeidskrav
Det er et obligatorisk arbeidskrav som går ut på å skrive en refleksjonstekst om demokrati og medborgerskap i skolen. Oppgaven skal ha et omfang på 1000 ord (+/- 10%). Vurdering godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen. Om oppgaven ikke blir godkjent første gang har studenten ytterligere ett forsøk.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vidar Fagerheim KalsåsPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardFaglærer:
Ketil KnutsenArbeidsformer
Forelesninger og seminarer
Åpent for
Emneevaluering
Studentane er med og evaluerer emnene i henhold til UiS sitt kvalitetssystem