Matematikk fagdidaktikk del 1 (PPU143)
Studentene skal utvikle didaktisk kompetanse innen matematikkfaget med hovedfokus på trinn 8-13 i skolen.
      
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
  
Emnekode
PPU143
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder forhold knyttet til profesjonsutøvelsen som lærer i matematikk. Emnet gir studenten grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning i matematikk forankret i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- kjenne til og reflektere over innholdet i norske læreplaner
 - ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
 - ha innsikt i elevaktive arbeidsformer i matematikk
 - ha kunnskap om ulike elevholdninger til matematikk
 - ha kunnskap om typiske misoppfatninger og faglige utfordringer for enkelte elevgrupper
 
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere læreplaner og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
 - kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
 - kunne lede elever i et læringsfelleskap der bruk av varierte arbeidsmetoder fremmer elevens sosiale og faglige utvikling
 
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner
 - reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og fagetiske utfordringer i matematikk
 - ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
 
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | 
|---|---|---|---|---|
| Individuell hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | 
Omfang på hjemmeoppgaven: 3500 ord +/- 10 %.