Naturfag fagdidaktikk del 1 (PPU145)
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Fakta
Emnekode
PPU145
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir studentene et didaktisk og metodisk grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13. Studentene skal utvikle evnen til å reflektere over innholdet i læreplanene og utvikle egne undervisningsstrategier i disse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- kjenne til naturfagdidaktikk som fagområde
- kjenne til og kunne reflektere over innholdet i norske læreplaner
- ha kjennskap til relevant forskning knyttet til undervisning i naturfag
- kjenne til læring og undervisning i museer og vitensentre
- ha dyp innsikt i elevaktive arbeidsformer i naturfag
- kunne utnytte digitale ressurser til naturfagundervisning
- ha avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i fagene samt læremidler i undervisningen
- kunne analysere faglige utfordringer for ulike elevgrupper i forskjellige skoleslag
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne analysere og reflektere over læreplaner i fag for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
- kunne lede og motivere elever og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kunne kartlegge og vurdere elevenes forkunnskaper, interesser og andre læreforutsetninger
- kunne gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- vise seg som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte i naturfaget
- kunne betrakte naturfaget som både skolefag og vitenskapsfag med vekt på bruk av modeller i realfag og eksperimentelle metoder
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell oppgave, 3500 ord +/- 10%.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Frode SkarsteinPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Kvalitetssystemet på UiS omfatter studentevaluering av alle emnene.