Kroppsøving fagdidaktikk del 2 (PPU182)
Emnet gir studentene didaktisk kompetanse innen kroppsøving med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU182
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet bygger på forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og gir studentene didaktisk kompetanse innen kroppsøving med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Undervisningen bygger på innhold fra PPU181. Aktuelle emner dette kurset legger vekt på er
vurdering og vurdering for læring
motivasjon og læringsklima
tilpasset opplæring
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emnet skal kandidaten
ha kunnskap om ulike motivasjonsteorier og hvilke implikasjoner de har for kroppsøvingsundervisningen
ha kunnskap om prinsippene for «Vurdering for læring» og konsekvenser for undervisning og vurdering
ha kunnskap om inkludering i kroppsøvingsfaget og konsekvenser for elevenes læring og trivsel
Ferdighet
Etter fullført emnet skal kandidaten
kunne reflektere rundt bruk av «Vurdering for læring» og motivasjonsfremmende grep i kroppsøvingsundervisning
kunne tilrettelegge for inkluderende læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
kunne tilpasse undervisning til ulike elevforutsetninger
kunne skrive faglige oppgaver i henhold til akademiske formkrav.
Generell kompetanse
Etter fullført emnet skal kandidaten
kunne identifisere og analysere faglige utfordringer innenfor kroppsøving
kjenne til og drøfte ulike problemstillinger, utviklingstrekk og forskning innenfor fagområdet
bidra til en felles kompetanseheving av undervisningen i kroppsøving
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse utvikles blant annet i dialog mellom studenter og lærere, i casediskusjoner, framføringer, gjennom feltarbeid og grundig arbeid med lærestoffet. To arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form.
Det er krav om 50% obligatorisk deltakelse på undervisningen for å få lov til å gå opp til eksamen i dette emnet.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Silje Eikanger KvaløEmneansvarlig:
Atle MjåtveitFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt. Profesjonskompetanse utvikles blant annet i dialog mellom studenter og lærere, i casediskusjoner, framføringer, gjennom feltarbeid og grundig arbeid med lærestoffet.