Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen helse- og oppvekstfag med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
PPU260
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
ha kjennskap til læreplanene for helse- og oppvekstfag i videregående skole, samt aktuelle forskrifter.
ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning
ha kjennskap til opplæringskontoret for faget sitt og hvordan det jobber
ha kjennskap til studietilbud innen helse- og oppvekstfag.
ha kjennskap til overordnet læreplan og fagfornyelsen
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor helse- og oppvekstfag
kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer i skolen
kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
kunne foreta yrkesveiledning innen eget programområde
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
kunne begrunne undervisning med grunnlag i læreplanen for helse- og oppvekstfag i videregående skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 45/100 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig eksamen | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min. Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Kristin OdlandPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Praksis
Eget emne. Teori og praksis integreres.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214_1) | 15 |
Åpent for
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesfag.
Eget emne. Teori og praksis integreres.