Kunstfagdidaktikk I (PPU410)
Emnet gir en innføring i didaktisk teori og didaktiske begreper som er grunnleggende for å analysere og forstå forholdet mellom undervisning og dannings- og læringsprosesser, med vekt på kunstfagene. Emnet bidrar til utviklingen av studentens teoretiske og praktiske forståelse av undervisnings- og læringsprosesser og hvordan undervisning kan planlegges, gjennomføres og vurderes.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU410
Versjon
3
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Didaktisk teori og didaktiske begreper er sentrale forståelsesrammer og verktøy for lærere for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring. Kunstfagdidaktiske overveielser finner sted i skjæringspunktet mellom pedagogisk teori og fagvitenskap, og mellom generell didaktisk teori og opplæringsvirkeligheten. Kunstfagdidaktikken er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene. Videre gir emnet innføring i læreplanteori og læreplanutvikling.
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne er det forventet at kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
-
har innsikt i og forståelse for didaktisk teori og de grunnleggende begrepene innenfor didaktikk
-
har innsikt i didaktiske spørsmål knyttet til undervisning og læring innenfor kunstfagene
-
har kunnskap om gjeldende lover og retningslinjer, styringsdokumenter og læreplaner
-
har kunnskap om hvordan tilpasse og differensiere lærestoff, læringsaktiviteter og arbeidsformer til ulike situasjoner og elevforutsetninger
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere kunstfagundervisning
-
kan analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for undervisningen
-
kan bruke skjønn og foreta velbegrunnede valg av fagstoff, arbeidsmåter og opplegg som er tilpasset elevenes forutsetninger og skolens/kulturskolens mål
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan bruke skolens lov- og styringsdokumenter og læreplanverk som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
-
kan analysere og reflektere kritisk over undervisning og læring for å utvikle praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Karakteruttrykk er Bestått/Ikke bestått. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kari Marie ManumFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Kari Olene Oma RønnesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisningen i emnet foregår ved periodevis klasse- og gruppeundervisning bestående av forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie-/gruppearbeid, prosjektarbeid, diskusjoner, praksis.