Digital pedagogikk (SFP101)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

SFP101

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Digitale og teknologiske plattformer og verktøy er en sentral del av hverdagen for mange barn, og gir både muligheter og utfordringer i barnas skolehverdag. Emnet gir studentene grunnleggende pedagogisk og didaktisk digital kompetanse, slik at de kan bruke digitale og teknologiske verktøy og arbeidsformer for å støtte opp om barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang og gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike teknologiske redskaper, samt diskusjon og drøfting av hvilke endringer, muligheter og utfordringer i det teknologirike læringsmiljøet som barn forholder seg til på sfo, skole og fritid. Emnet legger vekt på å anvende digitale ressurser på en hensiktsmessig og forsvarlig måte for å stimulere barn til utforskende, kreativ og skapende samhandling, og slik at barnas sikkerhet og trygghet på nett ivaretas.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til digitale og teknologiske plattformer og verktøy i barns skolehverdag  
  • har kunnskap om ulike digitale verktøy og arbeidsformer som kan legge til rette for og inspirere til et godt lekemiljø for alle barn og bidra til barns lek og læring samt støtte skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • har kunnskap om hvordan ulike digitale teknologier kan brukes innenfor definerte læringskontekster til positive læringsopplevelser for barn på ulike aldersnivå
  • har kunnskap om hvordan ulike digitale medier kan brukes kreativt for å gjøre barn til produsenter fremfor konsumenter
  • har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan bidra til skaperglede, engasjement og utforskertrang hos barn
  • har kunnskap om barns bruk av digitale plattformer i fritidskontekst som et utgangspunkt for å utvikle digital dømmekraft

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan ta i bruk et spekter av forskjellige digitale læringsteknologier for å skape varierte læringsopplevelser innenfor trygge rammer, både inne og ute
  • kan vurdere om og når bruk av digitale og teknologiske verktøy er hensiktsmessig
  • kan foreta pedagogisk begrunnede valg av digitale og teknologiske læringsverktøy
  • kan vurdere og velge digitale verktøy og arbeidsformer ut fra miljø- og bærekrafthensyn
  • kan anvende digitale ressurser på en hensiktsmessig og forsvarlig måte for å stimulere barn til utforskende, kreativ og skapende samhandling, og slik at barnas sikkerhet og trygghet på nett ivaretas

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke teknologiske og digitale verktøy på måter som støtter opp om fellesskap og inkludering, og som er tilpasset det enkelte barns forutsetninger, ferdigheter og interesser
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og kritisk reflektere rundt egen praksis
  • kan bruke teknologiske og digitale verktøy på måter som støtter opp om fellesskap og inkludering, og som er tilpasset det enkelte barns forutsetninger, ferdigheter og interesser
  • kan vurdere hvilke digitale verktøy og teknologier som passer til ulike aktivitetsformer innenfor ulike pedagogiske kontekster

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 3/4 1 Uker Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 1/4 30 Minutter Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen er en fordypning selvvalgt teknologisk/digitalt verktøy: 1500-2000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Arbeidskrav

Refleksjonsnotat (1000-1500 ord)

Fagperson(er)

Faglærer:

Nora Østby

Arbeidsformer

Emnet er organisert som samlingsbasert og nettbasert undervisning, med varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, presentasjoner og gruppearbeid. Fysiske samlinger vil være knyttet til UH-fakultetets didaktisk digitale verksted (DDV), der studentene vil få praktisk innføring i og anledning til å prøve ut varierte og tilpassede digitale og teknologiske verktøy. Det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto