Inkluderende leke- og læringsmiljø 2 (SFP303)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
SFP303
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet bygger videre på, og gå dypere inn i de ulike områdene i Inkluderende leke- og læringsmiljø 1. Gjennom emnet får studentene fordypning i teorier og forskning som vil gi studentene innsikt i hvordan helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmiljø kan tilrettelegges. Studentene vil få både dybde- og breddekunnskap innenfor sentrale faktorer i barns oppvekstmijø som virker beskyttende og som kan utgjøre risiko for utenforskap, krenkelser og mobbing. Utvikling av en autoritativ voksenstil, sensitivitet og anerkjennelse av barns livsverden står sentralt innenfor bekyttelsesfaktorer. Inngåeende kunnskap om utenforskap, krenkelser og mobbing og bakenforliggende individuelle og kollektive mekanismer, samt tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere dette, er sentralt i emnet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
Har bred teoretisk kunnskap om hva helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmijø innebærer
har bred teoretisk kunnskap om den autoritative voksenstilen og kvalitet i interaksjoner mellom voksne og barn
har teoretisk kunnskap om utenforskap, krenkelser og mobbing
har kunnskap om effektive tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt på SFO/skolen
Ferdigheter
Studenten
kan reflektere over egen rolle, og samarbeide med barn og andre aktører i det helhetlige arbeidet med å utvikle inkluderende leke- og læringsmiljø for alle barn
Kan mestre å være en autoritativ voksen, og opptrer sensitivt og anerkjennende i interaksjoner med barn på SFO og skole
kan aktivt forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
kan avdekke og håndtere situasjoner der barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
Generell kompetanse
Studenten
kan legge til rette for et inkluderende leke- og læringsmiljø som fremmer barns helse, trivsel og læring
har kunnskap om forskningsbaserte strategier og tiltak som kan tas i bruk for å forebygge, avdekke og håndtere negative situasjoner i leke- og læringsmiljøet
kan samarbeide respektfullt med barn, foreldre og andre sentrale aktører i barns liv
kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk omkring egen rolle og praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
3000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
-
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
-
Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
-
Observasjonslogg med kommentar, 400-600 ord
-
Fagtekst 800-1000 ord knyttet til praksisperioden
Fagperson(er)
Faglærer:
Kari Stamland GusfreStudieprogramleder:
Svanaug LundeEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.