Hvordan forstår vi utfordrende atferd; autoritativt klima og sosial emosjonell læring (UTA130)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

UTA130

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK)

Innhold

Dette emnet har fokus på utfordrende atferd i barn og elever, og vektlegger autoritativ rolle, sosial og emosjonell læring, og inkludering.

Autoritativ rolle: Den autoritative voksenrollen (kombinasjonen av relasjonskvalitet og krav) ser ut til å være et helt avgjørende tiltak i arbeidet med utfordrende atferd, både i barnehage og skole. I dette emnet skal vi komme inn på hvordan en autoritativ rolle kan utvikles i team og organisasjon.

Sosial og emosjonell læring:

En annen tilnærming til utfordrende atferd er det å tilegne seg sosiale og emosjonelle ferdigheter. Eksempler på sentrale sosiale og emosjonelle ferdigheter som inngår i dette emnet er selvbevissthet, selvregulering, å gjøre gode beslutninger, sosial bevissthet, og sosiale ferdigheter.

Inkludering:

Emnet legger også vekt på hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter i barnehage i skole. Viktige temaer i inkludering er fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • Kunnskap om den autoritative voksenrollen, herunder kunnskap om relasjonskvalitet, kvalitet i krav og hvordan disse temaene kan kombineres
  • Kunnskap om ulike sosiale og emosjonelle ferdigheter, og hvordan man i skole og barnehage kan legge til rette for sosial-emosjonell læring
  • Kunnskap om hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter
  • Kunnskap om sentrale temaer innen inkludering, som fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte
  • Kjennskap til domenet emosjonell støtte fra TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse: positivt klima, lærersensitivitet og verdsetting av barn og elevers perspektiv
  • Kunnskap om sammenhengene mellom den autoritative voksenrollen, sosial og emosjonell læring og inkluderende praksis

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskap om den autoritative voksenrollen i møte med utfordrende atferd
  • Kan planlegge og gjennomføre lek- og læringsaktiviteter som legger til rette for sosial og emosjonell læring
  • Kan kjenne igjen uttrykk hos barn og elever som er relatert til emosjonell støtte i TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse

Generell kunnskap

Studenten

  • Har innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt at studenter har praksiserfaring fra skole, barnehage eller lignende

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bestått/ Ikke bestått

5 dagers hjemmeeksamen. Antall ord 1500 +/- 10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Vurderes til bestått/ikke bestått

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Faglærer:

Pål Roland

Arbeidsformer

Digitale forelesninger, en frivillig digital live samling med diskusjoner. Alle de digitale forelesningene vil være tilgjengelige slik at de kan ses når det passer for den enkelte.

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto