Hvordan forstår vi utfordrende atferd; autoritativt klima og sosial emosjonell læring (UTA130)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
UTA130
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Dette emnet har fokus på utfordrende atferd i barn og elever, og vektlegger autoritativ rolle, sosial og emosjonell læring, og inkludering.
Autoritativ rolle: Den autoritative voksenrollen (kombinasjonen av relasjonskvalitet og krav) ser ut til å være et helt avgjørende tiltak i arbeidet med utfordrende atferd, både i barnehage og skole. I dette emnet skal vi komme inn på hvordan en autoritativ rolle kan utvikles i team og organisasjon.
Sosial og emosjonell læring:
En annen tilnærming til utfordrende atferd er det å tilegne seg sosiale og emosjonelle ferdigheter. Eksempler på sentrale sosiale og emosjonelle ferdigheter som inngår i dette emnet er selvbevissthet, selvregulering, å gjøre gode beslutninger, sosial bevissthet, og sosiale ferdigheter.
Inkludering:
Emnet legger også vekt på hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter i barnehage i skole. Viktige temaer i inkludering er fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- Kunnskap om den autoritative voksenrollen, herunder kunnskap om relasjonskvalitet, kvalitet i krav og hvordan disse temaene kan kombineres
- Kunnskap om ulike sosiale og emosjonelle ferdigheter, og hvordan man i skole og barnehage kan legge til rette for sosial-emosjonell læring
- Kunnskap om hvordan barn og unge med utfordrende atferd kan inkluderes i lek- og læringsaktiviteter
- Kunnskap om sentrale temaer innen inkludering, som fellesskap/tilhørighet, deltakelse, medvirkning og utbytte
- Kjennskap til domenet emosjonell støtte fra TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse: positivt klima, lærersensitivitet og verdsetting av barn og elevers perspektiv
- Kunnskap om sammenhengene mellom den autoritative voksenrollen, sosial og emosjonell læring og inkluderende praksis
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende kunnskap om den autoritative voksenrollen i møte med utfordrende atferd
- Kan planlegge og gjennomføre lek- og læringsaktiviteter som legger til rette for sosial og emosjonell læring
- Kan kjenne igjen uttrykk hos barn og elever som er relatert til emosjonell støtte i TTI-rammeverket for klasse- og gruppeledelse
Generell kunnskap
Studenten
- Har innsikt i fagfeltet og kan holde seg oppdatert på nyere, relevant forskning innen faget
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
5 dagers hjemmeeksamen. Antall ord 1500 +/- 10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Vurderes til bestått/ikke bestått