Dette emnet vil gi deg som student konkrete verktøy for å støtte elevers utvikling av leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. I Kunnskapsløftet (LK20) beskrives ulike leseforståelsesprosesser som en leser må engasjere seg i for å skape helhetlig mening i tekst. Eksempler på slike leseforståelsesprosesser er å kunne finne og kombinere informasjon fra flere steder i teksten, sammenholde og tolke informasjon, samt å reflektere over og vurdere tekster ved å forholde seg kritisk og selvstendig til både form og innhold. Å mestre disse prosessene er viktig for elevenes leseforståelse i alle fag. I dette emnet lærer du å identifisere leseprosesser som kreves i en gitt oppgave. Deretter retter vi oppmerksomheten mot hvordan du kan støtte elevenes leseforståelse gjennom eksplisitt undervisning. En slik undervisning følger tre steg: Først hvordan du kan modellere og tegne og forklare i tekst, via at elevene øver seg i grupper med høy lærerstøtte, til hvordan du kan lede en samtale der du involverer elevene aktivt i en felles forståelse av hvordan du må tenke for å forstå teksten.
Læringsutbytte
Læringsutbytte (Læringsutbytte studentene forventes å ha tilegnet seg ved fullført emne beskrevet i form av kunnskaper og/eller ferdigheter og/eller generell kompetanse):
Kunnskaper:
Har inngående forskningsbasert kunnskap om hva god leseforståelse innebærer.
Har avansert forskningsbasert kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse.
Ferdigheter:
Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
Kan analysere og identifisere hvilke leseforståelsesprosesser elevene må mestre for å forstå en tekst.
Kan omsette og anvende kunnskap om eksplisitt undervisning i leseforståelse for å støtte elevenes utvikling av leseferdigheter i samtale om tekster.
Generell kompetanse:
Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen leseundervisningspraksis i lys av teori og forskning.
Kan bidra til nytenkning om leseundervisning.
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Muntlig digital presentasjon
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Muntlig digital presentasjon av erfaringer og refleksjoner fra utprøving med egne elever. Maks 15 minutter.Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
2 obligatoriske arbeidskrav
Det vil være to obligatoriske arbeidskrav knyttet til utprøvinger i egen praksis i form av et individuelt refleksjonsnotat på 500 ord +/-
Emnet består av tre digitale samlinger på 3 timer hver. Samlingene består av forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling.
Åpent for
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.