Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen (VSEB100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
VSEB100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Emnet tar sikte på å styrke din kompetanse i arbeid med de eldste barna i barnehagen innen det sosiale og emosjonelle området og innen livsmestring, med særlig vekt på følgende:
- Nyere teori og forskning knyttet til temaene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse med vekt på barns utvikling det siste året i barnehagen
- Aktuelle pedagogiske tilnærminger for å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i barnehagen
- Barns overgang til skolen
- Voksenrollen i barnehagen
- Dialogisk eller samtalebasert lesing
- Lekbasert læring
- Teori om implementering av nye tiltak i barnehage og skole
Læringsutbytte
Studenten skal ha utviklet inngående kunnskaper om:
- barnehage-personalets rolle for barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring.
- teorier og forskning knyttet til betydningen av samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse for barn i barnehagealder
- betydningen av disse utviklingsområdene for barns overgang til skolen
- dialogisk eller samtalebasert lesing
- teori og forskning knyttet til lekbasert læring
- Implementeringsteori knyttet til utdanningssektoren
Studenten skal ha utviklet ferdigheter knyttet til:
- Selvstendig arbeid med barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring, særlig innen områdene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse
- barnehagens arbeid med å sikre en god og trygg overgang til skolen
- dialogisk eller samtalebasert lesing
- lekbasert læring og veiledet lek
- det å lede implementeringsarbeid på avdelingsnivå i barnehagen
Studenten har tilegnet seg generell kompetanse til å:
- analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis knyttet til barns sosiale utvikling og barns overgang til skolen
- lede pedagogisk utviklingsarbeid på avdelingen
- omsette aktuell teori og føringer fra rammeplanen - innen barns sosiale og emosjonelle utvikling samt livsmestring - til praktiske pedagogiske leker og aktiviteter i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeinnlevering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Eksamen foregår i form av mappeinnlevering. Mappeinnleveringen skal inneholde de 5 arbeidsnotatene i revidert form, samt en sammenbindende drøfting. Drøftingen skal trekke inn relevant teori og forskning. Mappeinnleveringen skal til sammen inneholde 7000 ord +/- 10%. Innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordantallet. Kandidater som ikke består avsluttende eksamen, har anledning til å gå opp på nytt innen to semestre etter at kurset er avsluttet uten at arbeidskravene må gjennomføres på nytt.Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Ragnhild LenesEmneansvarlig:
Ingunn StørksenFaglærer:
Ingunn StørksenFaglærer:
Svanaug LundeFaglærer:
Cecilie EvertsenFaglærer:
Pål RolandStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Kurset går over to semestre (deltid) og bør kombineres med praktisk arbeid i stor avdeling i barnehagen ettersom kurset legger vekt på praktiske øvelser. Det blir fem seminarer basert på «flipped classroom» prinsippet. Studentene får da se en rekke nettbaserte forelesninger på forhånd, mens fem sanntid online samlingen handler om å diskutere og reflektere over teori og forskning sammen med medstudenter og forelesere. Gjennom hele studieløpet utfordres studentene til å praktisere teoretisk kunnskap gjennom å opptre som modeller for barna, og gjennom konkrete pedagogiske leker og aktiviteter. Studentene veiledes gjennom små videofilmer fordelt på hele året som repeterer teori, gir refleksjonsoppgaver, samt konkrete pedagogiske leker og aktiviteter.