Demens. Teoretisk grunnlag og praktisk tilnærming (MSE101)
Emnet «Demens, teoretisk grunnlag og praktisk tilnærming» er et teoretisk emne som gir deg en spesifikk kompetanse i demensomsorg. Personer med demens utgjør en særlig sårbar gruppe. På grunn av sykdommens alvorlige og progredierende karakter, vil denne gruppen etter hvert få behov for helse- og omsorgstjenester. I tillegg til demenssykdom vil mange også ha multifarmasi og multisykdom. Det vil si at helsepersonell må ha en betydelig kompetanse om demenssykdommer, demensomsorg, samhandling med pårørende og kvalitetsforbedring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MSE101
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet rommer teori og refleksjon knyttet til nasjonale føringer og lovgivning innen demensomsorg, demenssykdommer, personsentrert omsorg ved demens, kunnskapsbaserte sykepleiefaglige tilnærminger, pårørendes perspektiv, samt bruk av teknologi blant personer med demens. Emnet er digitalt og fleksibilitet slik du kan kombinere studier og jobb.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Innsikt i nasjonale føringer, lovverk og tjenetilbud knyttet til demens.
Inngående kunnskap om årsaker, symptomer, sykdomsforløp, forebygging og medisinsk behandling av demenssykdom.
Inngående kunnskap om utfordringer, sårbarhet og livssituasjon for personer med demens samt pårørendes perspektiv.
Avansert kunnskap om sykepleiefaglige tilnærminger i demensomsorg
Avansert kunnskap om personsentrert omsorg ved demens
Inngående kunnskap om forbedringsarbeid og innovasjon i demensomsorgen
Ferdigheter
Kandidaten kan:
Selvstendig begrunne og anvende kunnskapsbaserte sykepleiefaglige tilnærminger i behandling, pleie og omsorg for personer med demens.
Anvende relevante metoder for forbedringsarbeid innen demensomsorg
Analysere behov for, og anvende teknologi og digitale verktøy
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til demensomsorg
Selvstendig anvende sine kunnskaper og ferdigheter i beslutningsprosesser i demensomsorg
Kommunisere demensfaglige problemstillinger og formidle kunnskap om demens samt tilrettelegge for kompetanseheving, undervisning og veiledning av kollegaer og studenter innen fagfeltet
Bidra til nytenkning, forbedringsarbeid og innovasjonsprosesser
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring med sykepleie for eldre/demensomsorg er en fordel.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10%).Varighet: 4 dager
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fremlegg av gruppeoppgave. Ad. 1: Studentene som ikke innfrir vilkåret, må etter avtale med fagansvarlig skrive et individuelt fagnotat. Fagnotatet må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.
Fagperson(er)
Faglærer:
Torunn Beate JohannessenEmneansvarlig:
Christina Tølbøl FrøilandFaglærer:
Anne Marie Lunde HusebøArbeidsformer
Emnet er digitalt og nettbasert, og legger opp til varierte arbeids- og undervisningsformer som kan kombineres med yrkesaktivitet. Vektlegging av studentdeltakelse og dialog står sentralt. Emnet har som mål å knytte teoretisk demensfaglig kunnskap til utvikling av sykepleiefaglig handlingskompetanse. Arbeids- og undervisningsformer skal bidra til utviklingen av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse gjennom følgende arbeids- og undervisningsformer: videoforelesninger, E-moduler, digitale ressursforelesninger, refleksjonssamlinger, gruppearbeid og selvstudium.
Åpent for
Emnet retter seg mot søkere med helsefaglig bachelorgrad som sykepleier, vernepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, som ønsker å øke sin kompetanse innen demensomsorg, både i spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Opptakskrav
Helsefaglig bachelorgrad som sykepleier, vernepleie, ergoterapeut, fysioterapeut (180 studiepoeng) fra høyskole/universitet.