Er det enkelt å få venner i Stavanger?

Å flytte hjemmefra til en ny by, kan for mange virke litt skummelt. Hvert år begynner rundt 5000 nye studenter på UiS, og flesteparten er nok spente på både den sosiale og faglige delen som møter dem ved studiestart.

Vær et ja-menneske og vær åpen for nye ting! Si ja til fadderfestival, linjeforeninger, fotballkamper, kollekviegrupper, konserter, middager og turer til Lysefjorden.

Første gang publisert november 2018.

Et godt tips er å bli med! Er du ny på et sted og ikke kjenner så mange – prøv å si JA til invitasjoner du får. På den måten får du møtt mange potensielle nye venner. Vær et ja-menneske og vær åpen for nye ting. Si ja til fadderfestival, linjeforeninger, fotballkamper, kollekviegrupper, konserter, middager og turer til Lysefjorden.

Vennetips 1: Takk ja til invitasjoner!

Hva er Fadderfestivalen?

Fadderfestivalen er en kjempeflott måte å starte studietiden på, du blir kjent med både studenter på samme studieprogram og studenter som går på andre studier.

Vennetips 2: Meld deg på Fadderfestivalen så snart du har fått studieplass!

Hva er egentlig en linjeforening?

En linjeforening er en studentorganisasjon knyttet spesifikt til studiet. Verdien av å være engasjert i en linjeforening er stor og definitivt noe du må vurdere. Å være engasjert i en linjeforening viser at du har ekstra interesse for fagfeltet, tar ansvar og initiativ, samt at du kan samarbeide med andre. Dessuten - det er fryktelig sosialt givende å være aktiv i en linjeforening!

Vennetips 3: Bli med i linjeforeningen din fortere enn svint!

Hvor møter jeg studenter på fritiden?

På campus Ullandhaug kan du alltid stikke innom Studentenes hus, som er styrt av StOr og er en arbeidsplass for linjeforeninger og studentorganisasjoner ved UiS. Her sitter også studentstyret, fadderstyret, studentpresten og foreninger. Tar du turen innom er det så godt som alltid engasjerte studenter å slå av en prat med på kjøkkenet i 2. etasje.

Hver torsdag blir Studentenes hus forvandlet til Tappetårnet. Det er en studentdreven pub som er åpen for alle fra kl. 17:00-23:00. Her treffer du garantert på medstudenter! Les mer om Tappetårnet på deres Facebookside.

Vennetips 4: Stikk innom Studentenes hus!

Hvor møter jeg studenter i byen?

På Folken! Studentenes kulturhus i sentrum er en kjempefin plass å engasjere deg som student. Huset blir i stor grad drevet av frivillige studenter knyttet til de ulike gjengene, som serveringsgjengen, fotogjengen, lyd- og lysgjengen og musikkforeningen. Å bli frivillig på Folken er en kjempefin måte å lære litt ekstra ved siden av studiet og samtidig treffe nye venner.

Vennetips 5: Bli med i en gjeng på Folken!