UiS sitt miljøstipend for utreisende utvekslingsstudenter

UiS tilbyr studenter som skal reise på utveksling gjennom Erasmus+ muligheten til å søke om et miljøstipend. Stipendet er et ledd i UiS sin satsing på grønn omstilling.

Det er 5 stipend tilgjengelig hvert studieår: 2 stipend for vårsemesteret og 3 for høstsemesteret. Hvert stipend er et engangsbeløp på NOK 2.000.

Bruk gjerne reisekalkulatoren Klimasmart Semester, for å se hvordan du kan gjøre reisen din så miljøvennlig som mulig. Vurderer du å reise med tog? Sjekk ut Erasmus by train og planlegg din reise på interrail.eu.

Utsikt fra tog i vinterlandskap

Søknad og tildeling

Send en melding til din saksbehandler i Utvekslingsveilederen hvor du beskriver reiserute og informerer om at du ønsker å søke om UiS sitt miljøstipend.

Søknadsfrister

• Vårsemesteret: 1 februar
  • Høstsemesteret: 1 juni

Stipendet tildeles etter fristen for dokumentasjon av reisen. Dersom det er flere aktuelle søkere enn tilgjengelige stipend, blir det loddtrekning. Studenter som får tildelt stipendet vil bli kontaktet i Utvekslingsveilederen.

Dokumentasjon av reisen

Etter oppholdet må du laste opp reisedokumenter (kvitteringer, billetter, eller lignende) i Utvekslingsveilederen. Studenter som ikke kan dokumentere at over halvparten av reisen har blitt gjort med miljøvennlige transportmidler, vil ikke få utbetalt stipendet.

Frister for dokumentasjon

• Vårsemesteret: 30 august
  • Høstsemesteret: 30 januar

Dersom semesteret ikke er ferdig før fristen, kan du laste opp dokumenter for planlagt reiserute.

Det er i tillegg et krav om at studenter som får tildelt miljøstipendet bidrar med innhold til Internasjonal seksjons sin Instagramkonto @uisutveksling. Du må sende oss bilder og en liten tekst fra turen som kan publiseres i ettertid.

Utbetaling av stipend

Miljøstipendet vil bli utbetalt etter utvekslingsoppholdet, sammen med et eventuelt reststipend for Erasmus+.

Utbetalingsdatoer

• Vårsemesteret: 30. september
  • Høstsemesteret: 28. februar

Når du reiser gjennom Erasmus+ kan du også søke om tilleggsstipend for miljøvennlig reise, såkalt 'grønne reiser'.