Daniel vil jobbe med romfart

- Jeg vil jobbe med noe jeg synes er meningsfylt, og jeg synes teknologi er meningsfylt fordi jeg tror vi kan finne løsninger på teknologiske utfordringer på jorden ved å øke kunnskapen og forståelsen for universet.

Portrettbilde av student med brun skjorte. Foto.
Daniel Varming

Jeg studerer datateknologi fordi:

Jeg liker å lage ting og sette ting i system. Jeg liker også godt tanken på å kunne jobbe fra hvor som helst. Når du tar denne utdannelsen kan du være ganske mobil, og du er ikke nødvendigvis låst til et sted med jobben du får.

Mine favorittemner på datateknologi er:

Jeg liker godt robotprogrammeringsfag (anvendt matematikk og fysikk i robotprogrammering ELE130). Dette er det kjekkeste faget jeg har hatt, og det var mitt første møte med programmering. Det var et veldig givende fag fordi man får se resultatene sine i den fysiske verden, med en gang. Her programmerte jeg blant annet en robot, og fikk se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Av fagene jeg har nå så er webprogrammering (DAT310) kjekkest. I kombinasjon med fagene databaser og kommunikasjonsteknologi får man all kunnskapen man trenger for å sette opp en web-applikasjon. Dette er ekstra spennende fordi jeg har alltid vært interessert i entreprenørskap. Når man har kunnskapen til å sette opp et system på egen hånd trenger man bare en god idé og så kan man starte et firma eller utvikle programvare selv.

Dette er min drømmejobb:

Min drømmejobb er romfartsrelatert, på datateknologisiden. Jeg vil jobbe med noe jeg synes er meningsfylt, og jeg synes teknologi er meningsfylt fordi jeg tror vi kan finne løsninger på teknologiske utfordringer på jorden ved å øke kunnskapen og forståelsen for universet.

Dette er mitt beste studietips:

Jeg brukte mye tid på planlegging det første semesteret mitt, og planlegging er lurt i relativt stor grad, men det aller viktigste er å sette seg ned og gjøre oppgaver. Ikke stresse så mye med hvordan du gjør ting, bare gjør det!

Hvordan er studentmiljøet på datateknologi:

Det er et bra studentmiljø og folk er veldig hyggelige og imøtekommende.Vi har en linjeforening, Linjeforeningen for elektro og data (LED), som sørger for at det er en veldig behagelig atmosfære, og de finner på mange spennende ting.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

I fadderuken møtte jeg de jeg studerer med, og mange av de jeg møtte under fadderuken er veldig gode venner av meg fortsatt. LED-rommet i 4. etasje på Kjølv Egelands Hus er også en veldig fin «melting pot» for å bli kjent med de jeg studerer med. Jeg traff blant andre nestlederen til studentorganisasjonen UiS Aerospace på LED-rommet. Vi er heldige som har dette rommet. Her kan data- og elektrostudentene sitte og jobbe, og på tirsdager kl. 12 lager de vafler!

Kan du fortelle mer om studentorganisasjonen UiS Aerospace?:

Jeg er prosjektleder for studentorganisasjonen, som ble opprettet i oktober 2021. Vi startet organisasjonen fordi vi hadde lyst til å få relevant erfaring innen luft- og romfart, og det fantes ikke en slik organisasjon på UiS. UiS Aerospace sitt formål har blitt å være et samlepunkt for kompetanse og studenter som ønsker erfaring innen luft- og romfart. Når vi samles så jobber vi med ingeniørfaglige ting relatert til utvikling av raketten vår. Raketten vi bygger nå er om lag 2 meter høy og skal skytes opp i begynnelsen av neste semester til 1000 meters høyde. Det er den første raketten vi bygger sammen og den skal testet ut om systemene våre, som fallskjermmekanisme, høydemåler og akselerometer, fungerer før vi går videre på enda større raketter. Vi holder til på Lyspæren i Paviljong 9, bak Hagbard Lines hus.

Hvordan blir man medlem i UiS Aerospace?:

Du kan sende en e-post til oss på contact@uisaerospace.no. Nå for tiden lyser vi også ut flere stillinger som du kan søke på. Stillingene er i form av frivillige verv som er delt inn i ulike arbeidsområder. Sjekk ut nettsiden vår for mer informasjon om stillingene. Organisasjonen består hovedsakelig av ingeniørstudenter fra maskin, automatisering og elektronikkdesign, og datateknologi, men nå utvider vi og tar også inn studenter fra andre linjer og studieretninger. Vi ønsker at de som blir med får erfaring innen det de ønsker å jobbe med. Er du for eksempel veldig glad i programmering så skal du kunne jobbe med det, er du veldig glad i kunst og grafisk design så kan du være med å lage logoen til rakettene våre og designe merkevarer.