Tofaktorautentisering aktiveres for alle studenter ved UiS

Fra 1. november vil UiS-IT starte med å rulle ut tofaktorautentisering for alle studenter ved UiS ved pålogging til Microsoft tjenester.

Hva er tofaktorautentisering?

Tofaktorautentisering betyr at du benytter to faktorer (bevis) for å bekrefte din identitet ved pålogging. De to faktorene er normalt noe du vet, altså passordet ditt, og noe du har, som en kodebrikke eller en mobiltelefon. I denne sammenheng er den andre faktoren vanligvis en app på mobiltelefonen din. BankID er et typisk eksempel på en tjeneste med tofaktorautentisering.

Hvorfor krever UiS tofaktorautentisering?

Bruk av tofaktorautentisering gjør det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang, også i tilfeller hvor brukernavn og passord er på avveie. Tofaktorautentisering utgjør et ekstra lag av sikkerhet som kan forhindre misbruk av brukerkontoen din. Statistikk viser at tofaktorautentisering reduserer risikoen for misbruk med 99,9%.

Gjør deg klar for tofaktorautentisering

Du kan gjøre dette selv på Microsoft sine sider om påloggingsalternativer eller følge instruksjonene du får når du logger på en UiS Microsoft-tjeneste.

Vi anbefaler at følgende metoder settes opp i prioritert rekkefølge:

1. Autentisering via Microsoft Authenticator App
  2. Autentisering via kode på SMS

Se følgende artikkel for førstegangs oppsett av tofaktorautentisering: Slik kommer du i gang med tofaktorautentisering.

Du kan lese mer om bruk av Authenticator på Microsoft sine nettsider.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

For å unngå problemer med autentiseringen ved bytte av telefon, er det lurt å installere appen på den nye telefonen mens du fortsatt har den gamle i bruk. På den måten vil du alltid være i stand til å autentisere deg i overgangen til ny telefon.

Vi anbefaler at det settes opp SMS som alternativ metode for autentisering, da vil en kunne logge på med kode fra SMS om en har byttet/mistet telefon og ikke fått satt opp appen på ny telefon.

Dette kan variere etter hvilket utstyr du benytter og hvor du befinner deg, men normalt intervall ved UiS er hver 7. dag.

Hvis du er heldig, slipper du å autentisere deg den dagen du har glemt mobiltelefonen hjemme. Hvis du ikke slipper unna, må du kontakte IT-hjelp.

Vi anbefaler appen "Microsoft Authenticator" med ett trykks godkjenning for Android og iOS. Google Authenticator, Yubico Authenticator og en rekke andre tilsvarende apper fungerer også, men da med sekssifret kode og ikke ett trykk. UiS-IT har bare mulighet til å tilby brukerstøtte på Microsoft Authenticator.

Det er flere mulige årsaker til dette. Her er noen tips:

• Hvis du har satt opp sletting av nettleserdata ved lukking av nettleseren, kan dette medføre at du må benytte tofaktorautentisering hver gang du skal logge deg på.
  • Om du bruker Google Chrome kan du installere utvidelsen Windows 10 Accounts, som i noen tilfeller hjelper.
  • Det finnes en tilsvarende utvidelse for Firefox, men den krever administrative rettigheter og teknisk forståelse.
  • Hvis du bruker privat nettlesingsmodus (incognitomodus) i nettleseren må du logge på hver eneste gang, siden historikk om autentisering ikke lagres i denne modusen.
  • Hvis du ofte logger av og på VPN og/eller benytter nettlesere som Tor Browser, vil du oftere bli spurt om å logge på.
  • Microsoft har laget en video som gir mer teknisk informasjon om hvordan løsningen fungerer.

Har du spørsmål eller trenger hjelp kan du kontakte UiS-IT på tlf. 51833000 eller via e-post til it-hjelp@uis.no.