UiS er tett på arbeids- og næringslivet

Har du tenkt på at du allerede i studietiden kan knytte kontakter med din fremtidige arbeidsgiver? Universitetet i Stavanger tilrettelegger for tett samarbeid med offentlig og privat arbeids- og næringsliv.

Øvingsdukke i seng på sykepleierlab
Simulering er en viktig del av helseutdanningene ved UiS.

Ved Universitetet i Stavanger ønsker vi at studentene skal komme tett på yrkene som venter dem.

Vi vil gjøre det enkelt å knytte viktige kontakter, bygge opp en spennende CV og få relevant arbeidserfaring – og alt dette underveis i studieforløpet.

På denne måten skiller du deg kanskje ut i søknadsbunken etter endt studietid. Kanskje du kaprer drømmejobben allerede mens du studerer?

9 av 10 får jobb etter endt utdanning

Kandidatundersøkelsen viser at 9 av 10 UiS-studenter får jobb etter studiene. Studentene føler de har fått relevant kompetanse og er fornøyde med stillingene de har fått.

Se flere resultater fra kandidatundersøkelsen.

To studenter i lab iført arbeidsklær.
9 av 10 UiS-studenter får jobb etter endt utdanning.

Praksis: Test ut jobben mens du studerer

Visste du at UiS har som mål å ha praksis i alle utdanningene? I dag tilbyr vi praksismuligheter i mer enn halvparten av våre utdanninger.

Obligatorisk praksis

På noen studier er praksisen obligatorisk. Dette gjelder for eksempel lærerutdanningene. Da begynner du gjerne med å skygge folk i yrket. Utover i studiet får du gradvis mer ansvar under praksisen. Som sykepleierstudent er du faktisk i praksis halvparten av studietiden din. Tollstudentene har også obligatorisk praksis i løpet av bacheloren.

Velg et praksisemne

På andre studier kan du velge praksis eller internship som et valgemne. Dette gjelder for eksempel mange av ingeniørutdanningene, master i økonomi og administrasjon og årsstudium i kommunikasjon.

Test ut jobben mens du studerer

Hvordan praksisen fungerer, varierer fra studium til studium. Men målet er det samme, nemlig å gjøre deg klar til arbeidslivet som venter når du er ferdig utdannet hos oss. Du får med andre ord testet ut jobben mens du studerer!

Praksis er gull verdt! Anbefaler alle humanister som får sjansen til å ta et semester med praksis.

Linn Løvik , historiestudent ved UiS.

Studentenes historier fra praksis

Studentene har hatt praksis i

Løs oppgaver for arbeids- og næringslivet

Hvert år sender mange bedrifter, kommuner og organisasjoner oss oppgaver som de vil at studentene våre skal løse.

Da får du sjansen til å få en fot innenfor, og imponere en potensiell framtidig arbeidsgiver.

I 2023 skrev studentene oppgaver for

• Equinor
  • RobotNorge
  • Lyse