Bruk av kunstig intelligens (KI) ved oppgaveskriving og eksamen

Skriveroboter som Copilot og ChatGPT er i utgangspunktet lovlige hjelpemidler i oppgaver og eksamener der alle hjelpemidler er tillatt. Men det er en del du må være oppmerksom på.

Publisert Sist oppdatert
KI-generert mann ser på en vegg med uendelig mange skjermer
Bildet er KI-generert.

Hva må jeg vite?

KI-verktøy kan støtte læringen din når du bruker dem på en god måte. Dette betyr at du kan få hjelp til idémyldring og skrivestøtte, men KI-verktøy kan ikke erstatte egen tenkning og skriving.
Du kan gå glipp av verdifull læring hvis du lar KI-verktøy overta dine oppgaver og din utvikling som student. I tillegg bør du ha faglig innsikt og oversikt over pensum for å få et godt utbytte ved bruk av for eksempel skriveroboter.
Oversikt over tema hjelper deg å lage gode spørsmål (prompts) og å kritisk vurdere forslagene du får fra for eksempel ChatGPT eller Microsoft Copilot.

Selvstendig arbeid

Alle oppgavene du skriver ved UiS skal være ditt eget, selvstendige arbeid og et resultat av din læring og arbeidsinnsats. Oppgaven du leverer inn skal gjenspeile dine faglige, akademiske og språklige ferdigheter. Derfor kan du ikke kopiere inn tekst fra skriveroboter. Det er du som er ansvarlig for den endelige teksten som leveres inn til sensur.

Generert tekst er ikke en vitenskapelig kilde

I akademiske tekster er det viktig å bruke etterprøvbare og vitenskapelige kilder som viser hva du bygger kunnskapen din på. Faglige argumenter og påstander skal kunne etterprøves. Det betyr at sensoren skal kunne finne tilbake til kildene du har brukt i oppgaven din ved hjelp av kildehenvisningene i teksten din.

Tekst skrevet av skriveroboter er ikke en informasjonskilde på lik linje med for eksempel pensumlitteratur og forskningsartikler, fordi teksten som produseres ikke er en etterprøvbar og vitenskapelig kilde. Hovedproblemet med tekst produsert av en skriverobot er at den ikke er gjenfinnbar, at man ikke vet hvilket kildemateriale som er benyttet og hvor teksten stammer fra.
Det er ingen som kvalitetssikrer tekstene som produseres. Det betyr at skriveroboten kan gi feil og forutinntatt informasjon, og oppgi kilder som verken er troverdige eller riktige. Når du leser eller jobber med tekst fra skriveroboter, må du derfor være kildekritisk. Du kan lese mer om hvordan man er kildekritisk i Kildekompasset.

Hvis du på en eksamen eller oppgave har fått i oppdrag å bruke tekst eller lignende generert av skriveroboter, må du henvise til boten slik som du henviser til alle andre kilder. Beskriv i tillegg hvordan du har brukt skriveroboten og legg ved chatloggen. Bruk Kildekompasset for å se hvordan du refererer til en skriverobot når du bruker APA-stilen.

Hvordan bruke skriveroboter som støtte under oppgaveskriving/eksamen

Skriveroboter som ChatGPT og Microsoft Copilot er lovlige hjelpemidler ved oppgaver og eksamener der alle hjelpemidler er tillatt og ikke annet er oppgitt. Disse kan være nyttige hjelpemidler, men du skal likevel følge reglene for akademisk skriving og kildebruk. Ta kontakt med emneansvarlig hvis du er i tvil om hva som gjelder for emnet ditt.

Riktig bruk av skriveroboter vil som hovedprinsipp være å benytte skriveroboten som et hjelpemiddel, men hvor besvarelsen utarbeides av deg som student og hvor kildene oppgis. Kildene skal referes til både i referanseliste og i selve teksten.

Hvis du leverer inn tekst, utregninger m.m. som er direkte kopiert fra en skriverobot, blir dette ansett som å presentere andres arbeid som sitt eget, og dermed fusk. Det skal være tydelig hva som er dine ideer og hva som er andre sine.

Universitetsbibliotekets Canvas-side om Akademisk skriving gir deg konkrete tips om hvordan bruke samtaleroboter til læring og skriving.

Samtalepartner/kollokviepartner

Du kan bruke skriveroboten til idémyldring under oppgaveskrivingen for å:

  • Diskutere mulige problemstillinger
  • Få forslag til struktur på en tekst
  • Diskutere mulige valg av metode
  • Få forslag til å argumentere for og imot en påstand
  • Be om tilleggsforklaringer på konsepter og begrep du synes er vanskelig å forstå i pensum

Husk at du alltid må vurdere informasjonen/rådene du får. Sjekk opp mot pensum og vær kritisk. Diskuter gjerne rådene med dine medstudenter.

Korrekturlesing/skrivestøtte

  • Skriveroboter kan være et hjelpemiddel til språkkorrektur ved oppgaveskriving. Dette vil imidlertid kanskje ikke være lovlig i et språkfag.
  • Du kan be skriveroboten om hjelp til å finne grammatiske feil, forbedre setningsstruktur eller be om forslag til andre ord for å unngå gjentakelser.
  • Ikke klipp og lim teksten direkte inn i oppgaven din. Spør chatboten hvilke endringer den har gjort slik at du kan vurdere om de er relevante eller ikke. Det er lurt å kun jobbe med korte avsnitt om gangen for å kritisk kunne vurdere de endringsforslagene skriveroboten gir.
  • Husk å lese korrektur selv eller la noen andre lese korrektur.

Bruk av KI-egenerklæringsskjema

Enkelte fakulteter har vedtatt at det skal fylles et KI-egenerklæringsskjema i Inspera ved oppgaveinnlevering. Undersøk med din emneansvarlige om dette gjelder for din oppgave.

Dersom det er krav om å fylle ut egenerklæringsskjema for bruk av KI-verktøy i oppgaven, skal dette ligge tilgjengelig i Inspera.

Hensikten med skjemaet er å redegjøre for bruken av KI i oppgaven. Dette for å bevisstgjøre deg som student om din egen bruk, og for at sensor skal kunne vurdere bruken fra et metodeperspektiv. Metoder og arbeidsform er en viktig del av vurderingen av oppgaven.

Husk at uavhengig av om egenerklæringsskjema skal benyttes eller ikke i ditt emne, er det krav om at du som student må oppgi KI-verktøy som kilder dersom du har brukt dette til tekstgenerering.

Nyttige lenker