Idrettsvitenskap - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Vekting (stp)

120

Studieprogramkode

M-IDRETT

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master i idrettsvitenskap

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Nei

Undervisningsspråk

Norsk

Med en master i idrettsvitenskap kan man arbeide som trener, leder eller rådgiver i helsefremmende og forebyggende arbeid. Under forutsetning av undervisningskompetanse gir studiet også muligheter som lærer. Masterprogrammet er samlingsbasert og i perioder arbeidskrevende.

Master i idrettsvitenskap skal gi studenten økt teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og fysisk aktivitet. Hovedfokus er rettet mot sentrale faktorer knyttet til læring av, og prestasjonsutvikling i, idrettslige aktiviteter. Studenten kvalifiseres i aktuelle idrettsvitenskapelige metoder og analyser, og studiet skal fremme studentenes evne til kritisk faglig refleksjon. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Masterstudiet i idrettsvitenskap gir studenten verktøy som kan gi barn og unge reelle læringsmuligheter innenfor idrett og grunnlag for varig bevegelsesglede.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått studium skal ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om sentrale begreper, eksisterende teorier og ulike fagretninger i idrettsvitenskap.
  • Ha spesialisert kunnskap om fremmende og hemmende faktorer i fysiologiske-, psykologiske-, pedagogiske prosesser innenfor idrett og fysisk aktivitet.
  • Ha inngående kunnskap om forskningsdesign og forskningsprosessen innen kvantitative og kvalitative metoder knyttet til idrettsvitenskapelige problemstillinger.

Ferdigheter

  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere idrettsfaglige resonnementer.
  • Kunne anvende idrettsvitenskapelig kunnskap til å fremme mestring, prestasjon, fysisk kapasitet og god helse i et livslangt perspektiv.
  • Kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i idrettsfaget.
  • Kunne utarbeide, begrunne og gjennomføre et selvstendig idrettsvitenskapelig forskningsprosjekt.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og forholde seg til relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger.
  • Kunne formidle omfattende selvstendig arbeid ved hjelp av idrettsfagets uttrykksformer både til spesialister og til allmennheten.
  • Kunne bidra til å utvikle forskningsbasert idrettspraksis og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i idrettsvitenskap.
  • Kunne anvende idrettsvitenskapelig kunnskap på nye områder i faget og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i fagfeltet.

Fagplan

Studiet er bygget opp med undervisning år 1 og masteroppgave år 2.

Emnene 1. semester:

Prestasjonsutvikling - fysisk trening og coaching (15 stp)

Fysisk aktivitet og helse (15 stp)

Emnene 2. semester: (utvekslingssemester)

Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap (15 stp)

Forskningsmetode og vitenskapsteori (15 stp)

Semester 3 og 4:

Masteroppgave (60 stp)

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlingsbasert med varierte undervisningsformer som forelesning, seminar, diskusjoner, gruppearbeid, presentasjoner, egen intervensjon, praktiske oppgaver og praktisk utprøving av aktivitetstilbud, samt egenstudium og digital støtte.

Arbeidsomfanget for et studieår (60 studiepoeng) er stipulert til 1600-1800 studenttimer.

Hva kan du bli?

Strukturen i masterprogrammet fremmer både en bred idrettsvitenskapelig kompetanse og en fordypning i et valgt forskningsområde. Studentene vil derfor kvalifisere til ulike yrkesroller etter endt utdanning.

Aktuelle arbeidsgivere kan for eksempel være:

  • organisasjoner som er knyttet til Norges Idrettsforbund – i roller som trener, sportslig eller daglig leder på ulike nivå (klubb, krets, region og særforbund)
  • offentlig sektor – lærer på idrettslinjer i den videregående skole eller kroppsøving i skolen (forutsatt undervisningskompetanse), rådgiver for helsefremmende og forebyggende tiltak på kommunalt og fylkeskommunalt nivå
  • privat sektor – kommersiell undervisning/rådgivning knyttet mot treningsbransjen, turisme eller andre helsefremmende og forebyggende tiltak

Husk at dette studiet gir ikke undervisningskompetanse! Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU) for å oppnå kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen.

Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak på ulike doktorgradsprogram.

Mastergraden kan også være en grunnkvalifikasjon som kan gi mulighet til opptak på ulike doktorgradsprogram, deriblant fakultets doktorgradsprogram.

Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU) for å oppnå kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen.

Emneevaluering

Målet og de strategiske føringene for utdanning er at UiS skal være et attraktivt universitet av høy internasjonal kvalitet, med studier som er tilpasset fremtidens arbeidsliv. UiS har utarbeidet et dialogbasert kvalitetssystem, og emnene og programmet vil bli evaluert i tråd med fakultetets retningslinjer for emne- og programevalueringer.

Studieprogrammet ledes av en studieprogramleder, som har ansvar for løpende koordinering og kvalitetsarbeid for studieprogrammet. Studieprogramlederen er også ansvarlig for å etablere nødvendige arenaer for kunnskapsutveksling om kontinuerlig kvalitetsarbeid i studieprogrammets fagmiljø.

Masterstudiet administreres av en studiekoordinator, som spiller en viktig rolle i en daglig kvalitetssikring av studiet. Det er tett kontakt mellom studenter, studiekoordinator og faglærere. Det er opprettet et studieprogramråd (SPR) for studiet. Studieprogramrådet muliggjør dialog mellom representanter for alle partene i studiet (faglig ansatte, administrativt ansatte og studenter) og er viktig i arbeidet med kvalitetssikring av studiet.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • MID401: Fysisk aktivitet og helse

      Første år, semester 1

      Fysisk aktivitet og helse (MID401)

      Studiepoeng: 15

    • MID403: Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching

      Første år, semester 1

      Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)

      Studiepoeng: 15

    • MID400: Forskningsmetode og vitenskapsteori

      Første år, semester 2

      Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)

      Studiepoeng: 15

    • MID402: Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap

      Første år, semester 2

      Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap (MID402)

      Studiepoeng: 15

    • MID500: Masteroppgave

      Andre år, semester 3

      Masteroppgave (MID500)

      Studiepoeng: 60

Utveksling

Utvekslingssemester
2. semester

Hvorfor et utenlandsopphold?
Det faglige tilbudet ved våre samarbeidsuniversiteter i utlandet kan ha ulike faglige profiler, slik at et utenlandsopphold gir deg en god mulighet til å skreddersy studiene etter dine ønsker og interesser.

Opplegg for utvekslingen
Konseptet utveksling er å finne et emnetilbud ved en av UiS sine samarbeidsuniversiteter i utlandet som du kan få innpasset i graden din ved UiS. Du søker om forhåndsgodkjenning av emnene før du reiser.

Kontaktperson

Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Solveig Röwekamp, Hulda Garborgs hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Utveksling

  • Alle land

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen i flere rangeringer.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

  • Australia

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

  • Danmark

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen i flere rangeringer.

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

  • Finland

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

  • USA

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

Opptakskrav

Fullført bachelorgrad i idrettsvitenskap eller tilsvarende, der minmum 80 studiepoeng i idrettsfag inngår i graden.

Idrettsfag:

a. grunnleggende fag i idrettsvitenskap: anatomi, fysiologi, bevegelseslære (biomekanikk), aktivitetslære, idrett og samfunn
b. fag knyttet til idrettslige aktiviteter: ballaktiviteter, svømming og livredning, turn, dans, kampsport osv.
c. fag knyttet til friluftsliv, eks: friluftsliv i nærmiljøet, kystfriluftsliv, friluftslivledelse, naturguiding osv.
d. fag knyttet til fysisk aktivitet
e. «bindestrekfagene», eks: idrettspsykologi, idrettsernæring, idrettspedagogikk, idrettsadministrasjon, sport marketing osv.
f. fag knyttet til trening og prestasjon, eks: treningslære, treningsledelse, coaching, PT

Ikke idrettsfag:

Fag knyttet til helsevitenskap, kiropraktor-, naprapat- og fysioterapiutdanning som ikke dekkes av
punkt 1 a-f regnes ikke som idrettsfag

Det er satt en nedre karaktergrense for opptak på gjennomsnitt C eller poenggrense 2,5.

Søknad: via lokalt opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Kontaktinformasjon

Kontakt:

Solveig Röwekamp (studiekoordinator)

Solveig.rowekamp@uis.no

Telefon: 51 83 36 24