AI i kommunikasjon E-KOM105

Vil du forstå hva kunstig intelligens egentlig er – og hvordan teknologien kan revolusjonere kommunikasjonsfeltet. I dette kurset får du en praktisk og grunnleggende introduksjon til AI med fokus på hvordan AI kan brukes i kommunikasjonsarbeid, og hvordan teknologien former fremtidens kommunikasjonsfag.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Studiepoeng

Uten studiepoeng / 5 studiepoeng

Nivå

Bachelor

Undervisningsform

Nettbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Neste oppstart

Kurs uten studiepoeng: Kontinuerlig Kurs med 5 studiepoeng: Våren 2026

Pris

Kurs uten studiepoeng: 3500 kroner Kurs med 5 studiepoeng: 6000 kroner

Forstå hva AI er – og hvordan teknologien kan endre kommunikasjonsfaget

Kursansvarlig Janne Tjensvoll Stangeland, universitetslektor og studieprogramleder

Kursinnhold

Dette nettbaserte kurset vil gi deg en grunnleggende og praktisk innføring i hva AI er, og hvordan du kan bruke teknologien i hverdagen som kommunikatør. Du trenger ingen forkunnskaper – men du må ha lyst til å lære og utforske nye muligheter.

Janne Tjensvoll Stangeland

Kurset gir deg grunnleggende kunnskap om kunstig intelligens (AI), med innsikt i hvordan AI endrer kommunikasjonsarbeidet, fra strategisk planlegging til innholdsproduksjon.

  • Du vil få kunnskap om muligheter og begrensninger ved bruk av AI i kommunikasjon.
  • Du vil lære om generative språkmodeller - Large Language Models (LLMs)
  • Du vil kunne reflektere over AI’s påvirkning på jobbroller og bransjetrender i kommunikasjonsfaget.
  • Du vil lære om hvordan AI kan integreres i kommunikasjonsstrategier.
  • Du vil kunne diskutere balansen mellom bruk av AI og menneskelig kreativitet og dømmekraft.

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene:

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper
Studenten skal:
•Forstå grunnleggende konsepter og terminologi innen kunstig intelligens (AI).
•Ha kunnskap om dagens muligheter og begrensninger ved bruk av AI i profesjonelle kommunikasjonsmiljøer.
•Ha kunnskap om etiske og filosofiske utfordringer knyttet til utvikling og bruk av AI i kommunikasjonsfaget
•Ha kunnskap om hvordan AI kan integreres i kommunikasjonsstrategier.
•Ha innsikt i teknikker for å skrive effektive og presise prompter for AI-modeller.


Ferdigheter
Studenten skal:
•Kunne utforske hvordan AI-vertøy kan integreres i det daglige kommunikasjonsarbeidet.
•Ha grunnleggende ferdigheter i bruk AI-verktøy for innholdsproduksjon.
•Kunne reflektere over AI’s påvirkning på nåværende jobbroller og bransjetrender i kommunikasjonsfaget
•Kunne formulere spørsmål og oppgaver som gir gode resultater ved bruk av AI-modeller
•Ha forståelse for grunnleggende etiske spørsmål knyttet til bruk av AI i kommunikasjonsfaget.
•Kunne diskutere balansen mellom bruk av AI og menneskelig kreativitet og dømmekraft.


Generell kompetanse

Studenten skal:
•Kunne bruke AI-modeller i arbeid med kommunikasjonsfaglige oppgaver
•Kunne bruke AI-modeller for å spre et budskap tilpasset ulike medieplattformer og sosiale medier
•Være bevisst bærekraftsperspektiver og etikk for ansvarlig bruk av KI i kommunikasjonsfaget.

Emnet er digitalt og organisert i moduler som inneholder flere korte videoforelesninger. Emnet
undervises på norsk.

Dette er et nettbasert kurs. Arbeidsformen i dette kurset er videoforelesninger og selvstudier.

  • Kurset uten studiepoeng: uten eksamen
  • Kurset med 5 studiepoeng: individuell prosjektoppgave (bestått/ikke bestått).
  • Prosjektoppgaven vil gjøres tilgjengelig ved oppstart slik at studentene kan jobbe med den samtidig som de følger forelesningene. Prosjektoppgaven er individuell, og studentene forventes å levere unike rapporter, enten i form av valg av problemstilling eller ulik metodikk for å løse lignende problemer.

Generell studiekompetanse.

Realkompetanse kan vurderes (se nedenfor). Søkere til universitet og høgskoler må også oppfylle krav til norsk.

Vedrørerende realkompetanse: Søkere som er 25 år eller mer, og som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er studiekvalifisert på bakgrunn av realkompetanse. Universitetet i Stavanger har selv myndighet til å vurdere hva som er nødvendige kvalifikasjoner. Ta kontakt med oss på evu@uis.no for nærmere informasjon.

  • Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep Learning. MIT Press. https://mitpress.ublish.com/ebook/deep-learning-preview/107/xx
  • Marcus, G., & Davis, E. (2020). Rebooting AI: Building Artificial Intelligence We Can Trust. Pantheon.
  • LeCun, Y. (2022, June 27). A path towards autonomous machine intelligence (Version 0.9.2). Courant Institute of Mathematical Sciences, New York University; Meta - Fundamental AI Research.https://openreview.net/pdf?id=BZ5a1r-kVsf
  • Mitchell, T., & Brynjolfsson, E. (2021). Ethical AI in Customer Interaction: Shaping Responsible AIModels. Journal of Business Ethics. https://www.researchgate.net/publication/376481742_The_Ethics_of_Ai_and_ Ml_Balancing_Innovation_and_ Responsibility_in_Business_Applications
  • Ali, M., Khan, T. I., Khattak, M. N., & Şener, İ. (2024). Synergizing AI and business: Maximizinginnovation, creativity, decision precision, and operational efficiency in high-tech enterprises. Journalof Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(3), Article 100352.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S219985312400146
  • Babatunde, S. O. (2024). The role of AI in marketing personalization. ResearchGate.https://www.researchgate.net/publication/379393342_THE_ROLE_ OF_AI_IN_MARKETING_PERSONALIZATION_A_ THEORETICAL_EXPLORATION_OF_CONSUMER_ENGAGEMENT_STRATEGIES
  • Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., Singh, R. P., & Suman, R. (2022). Artificial intelligence (AI)applications for marketing: A literature-based study. International Journal of Intelligent Networks, 3,119–132. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666603022000136

Kurset med studiepoeng: kurset vil bli satt opp så lenge det er tilstrekkelig med studenter til kurset.

Foreleser

Universitetslektor i kommunikasjon
51831103
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag

Administrative kontaktpersoner

Konsulent
51832045
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Seniorrådgiver
51833728
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning